Zo mega is ‘Megabrew’
Foto: REUTERS

De overname van brouwer SABMiller door AB Inbev zorgt voor het ontstaan van een biergigant van ongekende omvang. Dat blijkt uit alles: van de hoeveelheid gebrouwen bier tot de wereldwijde aanwezigheid.

SAB Minbev. Megabrew. Het Opec van het bier. Het bedrijf dat ontstaat na het samengaan heeft officieel nog geen naam, maar de spotnamen doen wel al vlot de ronde. Een constante: ze insinueren allemaal dat het om een mastodont gaat, en veel ‘werktitels’ verwijzen ook naar de bedrijven die aan de grondslag liggen: South African Breweries, Anheuser Busch, MillerCoors, Interbrew en Ambev.

Dat blijkt natuurlijk uit de overnameprijs. Met een bod van 44 pond per aandeel komt de totale kost op zo’n 96 miljard euro. Het is de grootste overzeese deal ooit en wereldwijd één van de grootste zes bedrijfsovernames. AB InBev komt in de door Apple aangevoerde lijst van tien grootste beursgenoteerde groepen. Ongezien voor een Belgisch bedrijf.

Ook de brouwvolumes spreken voor zich. Vorig jaar was SABmiller goed voor 318 miljoen hectoliter bier, AB Inbev zelfs voor 459 miljoen hectoliter. Samen dus 777 miljoen hectoliter, of omgerekend 310,8 miljard glazen bier van 25 centiliter, of 42 pintjes per aardbewoner, ongeacht leeftijd.

De brouwers zullen in totaal meer dan 350 verschillende bieren produceren. AB Inbev brouwt meer dan 200 bieren, SABMiller 150. Stella Artois, Jupiler, Hoegaarden, Leffe, Belle-Vue, Budweiser, Miller’s, Goose Island, Brahma, Corona, Grolsch, Hertog Jan, Beck’s, Peroni, Fosters, Pilsner Urquell: het is een hele bierkaart vol.

Dat vertaalt zich ook in een ongekend marktaandeel. Met SABMiller erbij beheerst AB InBev 30 procent van de biermarkt, tegenover 20,8 procent nu. Dat is evenveel als de volgende vijf brouwers. Heineken, na de fusie de nummer twee, probeert zich wel te versterken in Azië, maar wereldwijd is het marktaandeel minder dan 10 procent. Ruim drie keer minder dan AB Inbev/SABMiller.

Op heel de wereld zijn nauwelijks nog plaatsen te vinden waar ‘Megabrew’ niet de grootste is. Via SABMiller voegt AB InBev ook een nieuw continent toe aan zijn actieradius, Afrika (waar Stella Artois ooit actief was), en wordt het in Latijns-Amerika een stuk sterker.

Zoals gebruikelijk is met dergelijke overnames zal het samengaan niet zonder slag of stoot gebeuren. In sommige regio’s is het combinatiebedrijf zo groot dat de toezichthouders niet zomaar met de overname zullen instemmen. Om de concurrentie te vrijwaren zullen bepaalde merken dus aan concurrenten moeten verkocht worden.

Dat zal zeker in de VS het geval zijn. Samen hebben AB Inbev en SABMiller daar zo’n 75 procent van de markt in handen. Ook in China is zo’n scenario erg realistisch. Dat kan dan weer kansen bieden voor kleinere concurrenten als Heineken. Een troost voor ‘Megabrew’: als het het biermerk Miller’s moet afstoten, dan is dat alvast één oprichter minder om bij het kiezen van de nieuwe naam rekening mee te houden.