Taxshift compenseert cultuurbesparingen
Foto: belga
De taxshift kan extra zuurstof geven aan de culturele organisaties. Bij sommige huizen, zoals Ultima Vez, Needcompany of de Filharmonie, zou de maatregel de zware besparingen van vorig jaar nagenoeg kunnen compenseren.

De daling van de loonlast kan een onverwachte opsteker worden voor de cultuurwereld. Die zag de voorbije jaren enkele indexstijgingen aan zijn neus voorbijgaan en kreeg een paar ferme raspen van de kaasschaaf. Vorig jaar kwamen er forse inleveringen, waarbij de instellingen uit het kunstendecreet 7,5 % moesten afstaan en de grote instellingen 2 %.

De invoering van de taxshift zou die inlevering in sommige gevallen volledig of in grote mate kunnen compenseren. Dat komt doordat cultuurhuizen hun subsidies grotendeels gebruiken voor loonkosten. Geld voor de artistieke werking komt doorgaans uit coproducties of uit uitkoopsommen. Het is op dat aanzienlijke aandeel lonen dat de lasten nu zullen verlagen.

Voor socioculturele organisaties is een aparte regeling uitgewerkt, maar voor het grootste deel van de cultuurwereld, zoals podiumkunsten en muziek, geldt de algemene regel. Zij zien hun socialezekerheidsbijdragen dalen van 33 naar 25 %.

De masteropleiding Cultuurmanagement van de Universiteit Antwerpen (UA) deed simulaties voor enkele organisaties. Daarvoor gebruikte ze gegevens die de huizen indienden bij de Balanscentrale. Ze berekende de volledige loonkost en hanteerde voor het gemak een werkgeversbijdrage van 25 %. Ze voegde er nog een indexsprong van 2 % aan toe en een subsidiekorting van 7,5 %.

In zowat de helft van de gevallen werkte de taxshift de subsidiekorting helemaal weg. Ultima Vez, de danscompagnie van Wim Vandekeybus, zou volgens de nieuwe regeling 2,8 % winst overhouden. Bij Needcompany zou dat zelfs 6 % winst zijn.