Film Fest Gent brengt een hommage aan cineaste Chantal Akerman
Foto: AFP

Film Fest Gent brengt, in samenwerking met Cinematek, een eerbetoon aan de deze week overleden Belgische cineaste Chantal Akerman. Op 16 oktober wordt in KASKCinema de Belgische première van een gerestaureerde versie van haar beroemdste film ‘Jeanne Dielman, 23 Quai du Commerce, 1080 Bruxelles’ vertoond, zo laat de festivalorganisatie weten.

‘Het is evident dat Film Fest Gent deze Belgische cineaste huldigt die door haar stilistische en inhoudelijke vernieuwingen de koers van de arthouse en avant-garde cinema veranderde’, motiveert artistiek directeur Patrick Duynslaegher de beslissing. ‘Zowel door de inhoud van haar films als door de samenstelling van haar filmcrew maakte ze ook sterke statements over de rol van de vrouw in het echte leven en in het creatief proces.’

‘Sleutelkunstwerk van de 20ste eeuw’

Enkele uitzonderingen niet te na gesproken, zoals haar geliefde Cinematek waarvan ze een kind was, vond Akerman minder waardering in eigen land dan in internationale cinefiele kringen, brengt Duynslaegher in herinnering. ‘De buitenlandse reacties op haar overlijden liegen er dan ook niet om. In The New York Times noemde J.Hoberman het even minimalistische als monumentale Jeanne Dielman “een van de sleutelkunstwerken van de 20ste eeuw”. “Haar dood laat een leegte na die even onberekenbaar is als haar impact op de filmgeschiedenis”, schreef Indiewire’, somt Duynslaegher op.

Ook de reacties van veel grote cineasten die door haar films werden beïnvloed (Todd Haynes, Gus Van Sant, Claire Denis, Michael Haneke, Apichatpong Weerasethakul) tonen volgens Duynslaegher aan in welke hoge mate Chantal Akerman ‘met haar grensverleggend oeuvre voor altijd de cinema heeft veranderd’.

In één adem met Welles en Godard

‘En het beste citaat moet nog komen. Want dit schrijft Richard Brody, filmrecensent van The New Yorker: “Akerman was jonger dan Orson Welles toen hij Citizen Kane maakte, jonger dan Jean-Luc Godard toen hij A Bout de souffle maakte. De drie films verdienen om in een adem genoemd te worden. Jeanne Dielman is voor een generatie jonge filmmakers even invloedrijk en belangrijk als de films van Welles en Godard dat toen waren.”’