Rijbewijs voor elektrische fietsen: 'Liever gehad dat het tot 33 km/u niet nodig was'
Foto: BELGAIMAGE

Federaal mobiliteitsminister Jacqueline Galant (MR) wil een rijbewijs invoeren voor snelle elektrische fietsen. Dat schrijft La Libre Belgique woensdag. Volgens de krant wil Galant daarmee Europese regelgeving omzetten in Belgisch recht.

Het wetsontwerp, waarover discussie zal volgen met de gewesten, zou in het volgende voorjaar goedgekeurd moeten worden.

Drie categorieën

Er zouden drie categorieën van elektrische fietsen komen. Een eerste categorie bevat fietsen met een vermogen minder dan 1 kilowatt en waarvan de elektrische bijstand afneemt en stopt bij 25 km per uur. Ze worden gelijkgesteld met klassieke fietsen, maar zijn wel verboden voor min-16-jarigen.

Een tweede categorie bevat de elektrische fietsen waarvan het vermogen tussen de 1 en de 4 kilowatt ligt. Deze worden gelijkgesteld met bromfietsen klasse B, waarvoor een nummerplaat en een verzekering en het dragen van een helm verplicht is en waarvoor je een theoretisch rijexamen moet afleggen.

De derde categorie behelst de snelste elektrische fietsen, die sneller dan 45 km per uur gaan. Die zullen beschouwd worden als motorfietsen.

Fietsersbond

De Fietsersbond zegt te kunnen leven met het voorstel van de minister. ‘Wij waren geen vragende partij, maar kunnen ons wel vinden in het globaal voorstel. Wij waren betrokken bij de voorbereidende gesprekken en hadden zelf wel liever gezien dat voor de categorie tot 33 km/u ook geen rijbewijs nodig zou zij. Maar dat was niet mogelijk gezien de Europese context waarin het voorstel past’, zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond.

Hoe het rijbewijs er zal uitzien en vooral hoe het examen zal verlopen, is vandaag nog niet geweten.

‘Dat moet nog allemaal ontwikkeld worden. Want vandaag bestaat er niets specifiek voor fietsers’, zegt De Cleen nog. Ook bij Goca, dat theoretische en praktische rijexamens organiseert, kan men nog geen details geven omdat alles nog moet uitgewerkt worden.

Verzekering

Elektrische fietsen van de categorieën twee en drie in het voorstel van minister Galant zullen sowieso ook een verzekering moeten hebben. En ook die tarieven liggen nog niet vast.

Voor fietsen met een vermogen tussen de 1 en de 4 kilowatt denkt de minister aan een verzekeringspremie van 25 tot 45 euro per jaar. ‘Ik denk dat die tarieven inderdaad zullen meevallen’, zegt François de Clippele, woordvoerder van verzekeringssector Assuralia.

‘De wet zegt dat elk voertuig dat zelfstandig kan rijden, zonder gebruik van spierkracht dus, onderhevig is aan een verplichte verzekering burgerlijke aansprakelijkheid. Om met een elektrische fiets te rijden, is er spierkracht nodig, hoe beperkt ook. Maar je moet trappen om te kunnen vertrekken. Wanneer de motor dominant wordt, val je onder het principe van de motorrijtuigen. Bij die snelste modellen is het duidelijk dat de gemiddelde fietser niet met spierkracht alleen zulke hoge snelheiden kan halen. Dus vallen ze onder motorrijtuigen. Net als rolstoelen met motor bijvoorbeeld, hoe stil ze ook rijden. Nu al een tarief kleven op een verzekering voor elektrische fietsen, is te voorbarig. We zitten nog maar in een voorbereidende fase. Maar ik denk dat het zal meevallen omdat de tarieven worden berekend op basis van de risico’s en die zijn hier beperkt. Voor voor derden, de grootste schade wordt meestal geleden door de bestuurder zelf’, zegt François de Clippele.