Wat doen al die mannen op de catwalk?
Hood by Air Foto: catwalkpictures

Op de catwalks van New York, Milaan, Londen en Parijs werden de afgelopen weken de vrouwencollecties voor volgende zomer voorgesteld. En die worden bij voorkeur gepresenteerd door vrouwelijke modellen. Het is dan ook des te opvallender dat er deze keer behoorlijk wat mannen op de catwalk meeliepen. Een teken aan de wand?

Tijdens de meest recente mannenmodeweken zagen we al opvallend veel vrouwen op de catwalk (onder meer bij Saint Laurent, Givenchy en Gucci) en ook voor een aantal defilés tijdens de vrouwenmodeweken werden castings voor mannen gehouden.

Hood by Air, Alexander Wang, Burberry en Givenchy zijn maar enkele merken die naast vrouwelijke modellen ook mannen (gekleed in herenmode) op de catwalk lieten lopen. Zijn aparte modeweken voor vrouwen- en mannenkleren dan binnenkort verleden tijd? Zo’n vaart zal het wellicht niet lopen. Maar het klassieke modepatroon vertoont wel een aantal scheurtjes.

De voornaamste reden van zo’n gemengde show is wellicht een zakelijke zet. Modelabels maken van het momentum gebruik om ook een andere collectie in de verf te zetten: de mannenmodeweken (in januari en juni) zijn bijvoorbeeld ideaal om tegelijk de resortcollecties voor vrouwen te tonen. En tijdens de vrouwenmodeweken wordt dan weer geprofiteerd van de grotere belangstelling om de mannenlooks mee in de kijker te zetten.

Maar buiten het commerciële aspect speelt ook de veranderende tijdgeest een rol. De seksen spelen vaker leentjebuur in elkaars kledingkast en dat wordt extra in de verf gezet met de hulp van androgyne modellen. Heel wat Belgische modellen zoals Delfine Bafort of An Oost danken hun succes aan hun genderbending kwaliteiten.

Sinds kort bekleden ook heel wat androgyne modellen met XY-chromosomen een belangrijke en prominente plaats in het modelandschap. En hoewel eerder genoemde shows mannen in mannenkleding toonden, zagen we bij Maison Margiela mannen in vrouwenkleding (inclusief hoge hakken).

Dat er elk seizoen meer en meer modelabels zich wagen aan het mixen van de seksen, is voor New York Magazine reden genoeg om niet langer van een trend, maar zelfs van een beweging te spreken. Moeten we dan gemengde modeweken organiseren?

Ook Steven Kolb, ceo van de Council of Fashion Designers of America (CFDA) stelt vast dat de mode-industrie nog te zeer is opgedeeld in mannen- en vrouwenmode en vindt de crossover tussen mannen en vrouwen maatschappelijk interessant. Maar toch is er eigenlijk nog niet veel veranderd, benadrukt hij.

‘De business van mannenmode is nog steeds anders dan die van vrouwenmode. De verkoopvloer is anders, de aankopers zijn anders, de magazines zijn anders. We merken die crossover wel, maar je ziet nog geen complete versmelting. Daar zijn we nog ver van af’, liet hij optekenen in New York Magazine.

Hoewel we dus nog niet meteen het einde van de aparte modeweken moeten verwachten, blijven intussen wel de regels vervagen tussen wat mannen en vrouwen mogen en kunnen dragen. En dat vertaalt zich ook op de catwalk, waar meer mannen naast vrouwen lopen, en vrouwen mannenkleren dragen en omgekeerd. Een teken dat mode wel degelijk meer is dan alleen maar kleren.