De Franse en Italiaanse autoriteiten zijn een onderzoek gestart naar Volkswagen over de manipulatie van emissietests. Intussen eisen Europese consumentenorganisaties dat VW stopt met de verkoop en distibutie van de auto's die met misleidende software zijn uitgerust.

De Duitse autofabrikant heeft gesjoemeld met de uitstootwaarden van dieselauto’s en ligt daarom ook in eigen land en in de Verenigde Staten onder de loep bij justitie.

De Franse procureur zegt dat de autobouwer van 'ernstige misleiding' wordt verdacht. Daar staan boetes tot 600.000 euro en celstraffen tot vijf jaar op. De Italiaanse concurrentiewaakhond heeft verschillende klachten van consumentengroepen ontvangen. 'Consumenten zijn bij hun aankoop mogelijk misleid door de beweringen van Volkswagen over de uitstootwaarden', klinkt het.

De Franse overheid was deze week al begonnen met een eigen steekproef om te onderzoeken of bij meer voertuigen de uitstoot van schadelijke stoffen in de praktijk hoger is dan in laboratoriumtests. De resultaten daarvan worden in november of december verwacht.

Compensatie

Consumentenorganisaties uit 31 Europese landen hebben intussen een brief geschreven naar de nieuwe Volkswagen-baas Matthias Müller. Ze eisen dat VW stopt met de verkoop en distributie van auto's die met de misleidende software zijn uitgerust. Een terughaalactie moet volledig worden betaald door het Duitse concern, zo staat in de brief.

Als blijkt dat de voertuigen na de terughaalactie meer brandstof verbruiken of minder waard zijn geworden, dan willen de consumentenorganisaties dat Volkswagen de eigenaren compenseert. 

Impact

Volkswagen heeft aangekondigd dat wegens het dieselschandaal 11 miljoen auto’s terug moeten naar de garage voor nieuwe software. Daarvan zijn er 946.000 in Frankrijk verkocht.

De directie van Volkswagen anticipeert intussen op een mogelijke daling van de verkoopcijfers. In het Duitse Salzgitter wordt de motorenproductie afgebouwd.

De Duitse autobouwer heeft alvast 6,5 miljard euro opzijgezet voor de terugroeping en aanpassing van de 11 miljoen betrokken dieselwagens. Daarnaast dreigen er huizenhoge boetes en schadevergoedingen aan bedrogen klanten en/of boze overheden.