4 VRAGEN. Ga na of uw wagen sjoemelsoftware heeft
Foto: rtr
Vanaf vandaag kan elke eigenaar van een Volkswagen, Audi, Skoda of Seat in België op een website nagaan of er in zijn wagen software actief is die de uitstootgegevens manipuleert. Binnen de 24 uur zal invoerder D’Ieteren per mail een antwoord geven.

Hoe weet ik of mijn ­auto verdacht is?

Vanaf vandaag vind je op deze website een link waar je het chassisnummer van je wagen kan invullen. Dat chassisnummer is het paspoort van je wagen en is uniek. Het nummer kan je het makkelijkst terugvinden op het inschrijvings- of kentekenbewijs – de roze of lichtgroene kaart – of het gelijkvormigheids­attest. Op oudere bewijzen of attesten vind je de afkorting ‘VIN’: dat staat voor voertuigidentificatienummer en is hetzelfde als het chassisnummer. Ook op het keuringsattest staat de code vermeld.

Wat doe ik daarna?

Als het chassisnummer is ingevoerd, zal je automatisch een mail versturen naar invoerder D’Ieteren. Die belooft de klant zo snel mogelijk een antwoord te geven. In die mail zal staan of je auto sjoemelsoftware aan boord heeft of niet.

D’Ieteren verstuurt vanaf volgende week ook een brief naar bijna 400.000 klanten om hen te laten weten of ze een auto met verdachte software hebben. De invoerder verzekert dat alle betrokken klanten een schriftelijke bevestiging krijgen.

Wat als de bewuste software in mijn wagen actief is?

Dan moet u voorlopig niets doen. Omdat VW nog geen oplossing heeft meegedeeld, heeft het géén zin na de mail contact op te nemen met uw garagist. Een oplossing zou er tegen 7 oktober moeten zijn. Tot die tijd kan en mag uw garagist het probleem ook niet aanpakken.

Ben ik verplicht mijn auto binnen te brengen?

Als Volkswagen een oplossing heeft, zal de terugroepactie beginnen. Maar invoerder D’Ieteren kan geen enkele klant verplichten zijn auto binnen te brengen voor een update van de software. De importeur raadt het wel aan om volledig in regel te zijn, maar zal geen enkele klant dwingen. Volgens de meeste experts verliest de wagen wat vermogen na de softwareaanpassing, al hangt dat sterk af van wat de uiteindelijke oplossing zal zijn.