'Overwinning voor passagiers als Thomas Cook betaalt'
Foto: belga

Thomas Cook Airlines Belgium krijgt als eerste bedrijf af te rekenen met een vordering tot collectief herstel. De consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft een verzoekschrift neergelegd bij de rechtbank in Brussel, waardoor de allereerste procedure in ons land wordt opgestart. Thomas Cook heeft intussen de eerste passagiers al vergoed.

Test-Aankoop vraagt een vergoeding van 400 euro voor de 198 passagiers die in maart uren op een terugvlucht vanuit Tenerife naar Brussel moesten wachten. Het toestel dat de passagiers moest vervoeren kwam in botsing met een mobiele trap, waarna het lang wachten was op een vervangtoestel. 

De touroperator blijft op het standpunt dat het om overmacht ging. ‘Tijdens de vlucht van Brussel naar Tenerife is een passagier ernstig ziek geworden. Onze piloot heeft daarom een ambulift gevraagd en het is die lift, en dus niet een gewone trap, die tegen het toestel is gebotst’, zegt woordvoerder Koen van den Bosch. Volgens hem zijn alle Europese richtlijnen gevolgd. 'Alle passagiers kregen de nodige documenten evenals bonnen voor drank en maaltijden. Daarnaast heeft de commandant de tijd genomen om  de situatie uit te leggen aan de passagiers.'

Toch vergoeding

Het nieuws over de class action moest hij vanmorgen in de krant De Tijd lezen. ‘We vinden het een bijzonder vreemde stap van Test-Aankoop. Test-Aankoop heeft een aantal maanden geleden contact opgenomen met ons in naam van de gedupeerde klanten. De voorbije weken waren we on speaking terms met de organisatie. Een aantal passagiers heeft intussen zelfs al een vergoeding ontvangen, terwijl we binnenkort met de anderen contact zullen opnemen.’

Dat Thomas Cook de passagiers zou compenseren, wist Test-Aankoop volgens de woordvoerder niet. 'Als Thomas Cook nu toch gaat betalen, dan is dan een overwinning voor ons en de passagiers’, klinkt het bij Test-Aankoop-woordvoerder Simon November. Volgens November kan de actie nu echter niet meer gestopt worden omdat het verzoekschrift op de rechbank is neergelegd. Wellicht beslist die dat de zaak door de betaling van Thomas Cook zonder voorwerp is.  

Collectieve vordering

Consumentenorganisaties kunnen sinds september 2014 een collectieve vordering instellen om een schadevergoeding te eisen in naam van een groep consumenten. Tot nog toe werd de procedure nog niet benut. Aanvankelijk was wel aangekondigd dat een groepsvordering zou ingediend worden tegen de NMBS. Maar volgens de woordvoerder van Test-Aankoop, Simon November, is de zaak tegen de spoorwegmaatschappij complexer, waardoor die procedure nog niet is ingeleid.

In de procedure zijn verschillende beperkingen ingebouwd, om 'Amerikaanse toestanden te vermijden'. Zo kunnen alleen erkende consumentenorganisaties in naam van een groep benadeelden naar de rechtbank stappen. Zodra de rechter de zaak ontvankelijk verklaart, volgt er ook eerst een minnelijke fase (drie tot zes maanden). In die tijd kunnen de partijen nog tot een akkoord komen.