De beste fictiereeks van het jaar! Erg povere tv ook!
Piet De Praitere steelt de show als OCMW-voorzitter Claude Delvoye, 'familie van'. Foto: De Wereldvrede

Dat het geen reeks zoals andere tv-reeksen zou worden, dat hadden we van de reclamecampagne rond “Bevergem” onthouden. En dat was ook waar, zo bleek gisteren tijdens de eerste aflevering. “Bevergem” scoorde meer dan 600.000 kijkers en veel positieve reacties op Twitter. De tv-critici twijfelen nog.

618.000 kijkers is, zeker voor Canvas, een sterke openingszet. Alleen een rechtstreekse voetbalwedstrijd doet het beter. Maar Extra Time bijvoorbeeld moet het met de helft daarvan stellen. De afspraak met eenvierde of de helft.

Veel enthousiaste reacties

Twitter, niet altijd het meest enthousiaste medium, was positief. Linda Van Waesberge liet al weten dat het van haar 80 afleveringen mag duren, Nigel Williams vermoedt dat Bevergem Canvas zelfs gaat redden en Iwein Segers is blij dat er weer iets op tv is waarnaar je kunt uitkijken. Waardoor ondernemer Bruno Vermote deemoedig twitterde ‘Blijkbaar iets gemist. #bevergem’

Is het omdat iedereen geniet van het West-Vlaams? (de tweets met ‘wuk?’ zijn niet te tellen) Is het omdat iedereen blij is dat Doortje (An Tuts dus) haar trezebeze-imago kwijt is? Of is het Marc Couckes dubbelganger Piet De Praitere die de show steelt?

Laat ons even lezen wat tv-recensenten alvast weten te melden. Die zijn enthousiast, maar weten zich te beheersen.

De recensies

‘Bevergem heeft mogelijk wel de beste fictiereeks van het jaar op de rails gezet,’ vindt Het Nieuwsblad. Meer nog: ‘Eigenlijk dingt zowat elke acteur en actrice mee naar de prijs voor de beste vertolking.’ ‘Het is komisch en tragisch en doet meteen verlangen naar meer.’

De Morgen herinnert ons eraan dat er zes jaar is gewerkt aan het scenario, en dat zie je eraan. Pluim ook voor de acteurs. ‘Niet één keer krijg je als kijker het gevoel dat er geacteerd wordt. Of overgeacteerd.’ Kortom: ‘Al lachend zeiden de makers vorige week: “Wij worden de redders van Canvas!” En dat zou best kunnen.’

Het Laatste Nieuws is er nog niet helemaal klaar mee. ‘De eerste aflevering van Bevergem was, om het met een understatement te zeggen, geen hapklare brok.’ De recensent is nog wat verward. ‘Want: is deze absurde comedy eigenlijk om te lachen? Slechts bij hoge uitzondering, wat ons betreft – enkel Maaike Cafmeyer en haar feilloze komische timing konden ons sporadisch een grijns ontlokken. De kleinburgerlijke intriges en bijhorende situatiehumor wisten vooralsnog niet echt te boeien en ook de grauwe, weinig geïnspireerde look nodigde niet uit tot verder kijken.’

Maar de krant heeft ook veel kwaliteit gezien. Geen platgetreden paden te bekennen, degelijke acteurs, West-Vlaams dat neigt naar poëzie. De krant belooft de reeks nog niet af te schrijven. ‘Ik zal Bevergem dus nog even aankijken. Maar niet héél lang meer.’

Het Belang van Limburg en Gazet van Antwerpen springen wat uit de band. De recensent heeft gewoon slechte tv gezien. ‘Vergeleken met Eigen Kweek is Bevergem erg povere tv. Het lijkt wel of de makers van Eigen Kweek nog wat zwakke verhaallijnen en nutteloze marginale personages hadden liggen en dat Canvas daar - besparingen! - een serietje van probeerde te brouwen.’

Te veel flauwe scènes zag de recensent (‘Ann Tuts probeerde Doortje van zich af te schudden met een saaie bedscène.’) Alleen Piet De Praitere kon hem overtuigen.

En uw Standaard? De krant looft de personages, de verhaallijn iets minder . Meer nog: de recensie kijkt al eens in de toekomst en voorspelt nog meer verwarring. ‘De komende weken wordt uw geduld danig op de proef gesteld. De plot, zo die er al is, blijft in rondjes draaien. Er zitten gaten in het verhaal, het scenario rammelt langs alle kanten. Blijf vooral kijken, maar beschouw Bevergem als een aaneenrijging van goeie sketches, niet als een verhaal. Dat zal u veel ergernis besparen.’