De Duitse oppositiepartij Verbond 90/De Groenen verwijt de Duitse regering dat ze wel afwist van de fraudesoftware die Volkswagen wereldwijd in 11 miljoen auto’s stopte. ‘Ze hebben het ons zelf in juli verteld’, zegt politicus Oliver Krischer. Duitse media schrijven woensdag dan weer dat het schandaal niet in 2009 maar al in 2005 zou zijn begonnen.

Aan de Duitse televisiezender N24 vertelt het partijlid van Verbond 90/De Groenen dat de regering nauw samenwerkt met de auto-industrie en dat ze maar al te goed wist wat er aan de hand was: ‘De regering heeft ons in juli verteld dat ze wist dat deze fraudesoftware werd gebruikt in de Verenigde Staten. De Duitse regering wist dat VW sjoemelde.’

‘Sterker nog’, zegt Krischer, ‘de regering werkte nauw samen met de auto-industrie om zeker te zijn dat het systeem niet zou falen en dat de auto’s op papier helemaal in orde waren. Alexander Dobrindt (de Duitse minister van Transport, red.) moet nu niet doen alsof hij uit de lucht komt vallen: hij heeft ons in juli zelf ingelicht over de “gebreken” bij VW omdat wij daarnaar hadden gevraagd!’ 

'Valse beschuldiging'

Toen Verbond 90/De Groenen vroeg of de fraudesoftware ook in nieuwe auto's werd geplaatst, antwoordde de Duitse regering volgens hen met 'hier hebben we geen kennis van genomen'. In juli was er nog geen sprake van specifieke automerken, dus ook niet van Volkwagen, schrijft The Financial Times.

Woensdagmiddag reageerde de Duitse minister van Transport, Alexander Dobrindt, kregelig op de beweringen van de oppositiepartij: 'Dit is een valse en ongepaste beschuldiging.' Vervolgens kwam het tot een hevige woordenwisseling tussen Dobrindt en Verbond 90/De Groenen, die Dobrindt briesend afsloot: 'De beschuldigingen die u maakt zijn totaal onwaar. Ik ben pas afgelopen weekend op de hoogte gebracht van de incidenten.'

Sinds 2005?

Volkswagen (VW) gaf dinsdag toe dat wereldwijd zo’n 11 miljoen Volkswagens en Audi’s uitgerust zijn met fraudesoftware die de uitstootbeperking in wagens enkel inschakelt bij officiële controles. Daardoor was het volgens de eerste berekeningen mogelijk om de auto’s veertig keer minder vervuilend voor te stellen dan ze in werkelijkheid zijn. Eerst ging het nog over ‘slechts enkele honderdduizenden wagens’.

De Frankfurter Allgemeine Zeitung schrijft woensdag dat VW nog altijd niet helemaal eerlijk is geweest in zijn mededeling van dinsdag. Zo zou de fraudeleuze software niet vanaf 2009 maar vanaf 2005 in wagens van VW en Audi geplaatst zijn. Niet toevallig het jaartal waarin de Duitse auto-industrie moderne dieselmotoren aan de man wilde brengen in de Verenigde Staten, schrijft de Duitse krant. 

‘We hebben er een totale rotzooi van gemaakt’

De Duitse topman Martin Winterkorn kronkelt en kruipt al enkele dagen nederig heen weer, terwijl Michael Horn, de VW-topman in de VS, nadrukkelijk zijn excuses heeft aangeboden: ‘We zijn oneerlijk geweest tegenover onze klanten. We hebben er een totale rotzooi van gemaakt.’ Er zijn al sinds dinsdagavond geruchten dat Winterkorn weldra plaats zou maken voor de huidige Porsche-baas Matthias Müller om de boel overeind te houden, al worden die geruchten formeel ontkend door VW.

Vrijdag zou er na een finale vergadering beslist worden of het tijd is voor de topman om zijn post te verlaten, maar vooraleer die beslissing wordt genomen moet een reeks bijeenkomsten woensdag en donderdag duidelijk maken hoe veel Winterkorn afwist van het gesjoemel met de software. De CEO maakt tot hiertoe geen aanstalten om zijn ontslag in te dienen.