U nam deel aan de privacytest van De Standaard, Mediawijs.be en de Liga voor Mensenrechten. Hieronder geven we extra uitleg bij de vragen, het beste antwoord en nuttige tips om uw grip op je privacy te verbeteren.

Op zoek naar een veilig paswoord?

Nog steeds zijn er heel wat mensen die een gemakkelijk paswoord kiezen of hetzelfde paswoord gebruiken voor al hun accounts. Hoort u daar bij? Ook hier geldt het motto: ‘Beter voorkomen dan genezen’. Uw paswoord is dus best niet voor de hand liggend (zoals bvb. namen van uzelf, vrienden, familie, huisdier, favoriete band.). U kiest best een woord dat niet bestaat. Hiervoor kunt u zich bijvoorbeeld baseren op de eerste letters van een zin als geheugensteuntje of verschillende woorden aan elkaar breien.

Het beste antwoord op de vraag over het wachtwoord was: 8tlm?tfatf8

Hoe doorprikt u de bubbel van vooraf geselecteerde informatie?

Uw eigen surfgedrag is grotendeels verantwoordelijk voor de advertenties die u te zien krijgt. Zoekwoorden die u hebt gebruikt, websites die u vaak bezocht tot zelfs zaken die u liket hebben er een invloed op. Wanneer u naar een website surft, stuurt deze ‘cookies’ naar uw pc. Hierdoor zijn uw eerste zoekresultaten gepersonaliseerd. Websites zullen u herkennen wanneer u ze later opnieuw bezoekt en zullen ook nog bepaalde informatie onthouden zoals uw login, taalkeuze en interesses. Hiervoor bestaat er helaas geen ultieme oplossing, maar er zijn een aantal dingen die u kunt doen, zoals anoniem surfen of uw cookies en/of zoekgeschiedenis regelmatig te verwijderen.

Het beste antwoord op de vraag over de terugkerende zoekresultaten: door anoniem te surfen vermijdt u dat dezelfde resultaten terugkeren

Is een betaling online even veilig als offline?

Zoals u bij de betaalautomaat moet checken of er niemand mee kijkt, controleert u ook online beter even een aantal zaken. De pagina waarop u de betaling doet, start bij voorkeur met ‘https://’ in plaats van alleen ‘http://’. De ‘s’ staat voor ‘secure’, wat wil zeggen dat het dataverkeer op deze pagina versleuteld is en dat niemand anders deze gegevens dus kan zien. Ook het slotje dat verschijnt op de adresbalk duidt hierop.

Gebruik bij voorkeur enkel beveiligde betaalsystemen, zoals Paypal en Ogone. Ook betrouwbaar zijn betalingen die rechtstreeks verlopen via links met uw online banking toepassing en betalingen via bankkaarten (Bancontact en Mister Cash). Let er eveneens op dat er bij betalingen via kredietkaarten een logo zoals ‘Verified by Visa’ of ‘MasterCard Secure Code’ vermeld is. Daarnaast is het altijd aan te raden om de betrouwbaarheid van de site te controleren.

Het beste antwoord op de vraag over de online betalingen was: Als u doorverwezen wordt naar betaalsystemen als Paypal en Ogone, verloopt de betaling zeer veilig

Welke gegevens mag u online vrijgeven als er naar gevraagd wordt? Hoe herkent u oplichters online?

Weet dat niets gratis is, zeker niet online. Ofwel betaalt u via geld, ofwel betaalt u via gegevens. Mails of berichten op een website of op sociale media waarin staat dat u zomaar iets kunt ‘krijgen’ of ‘winnen’ zijn vaak té mooi om waar te zijn. Geef daar dus zeker geen creditcardgegevens of paswoorden mee. Doe dit enkel op officiële websites van bijvoorbeeld de bank of Paypal. Check ook steeds of u dan op een beveiligde website bent. Dit zorgt ervoor dat alleen u deze gegevens kunt zien en niemand anders.

Het beste antwoord op de vraag over de 'e-mail van de bank' was: U negeert deze mail

Tot hoe ver reikt uw privacy op sociale media?

Denk goed na over wat u op sociale media deelt. Weet dat de dingen die u erop zet niet alleen met uw vrienden worden gedeeld. In dit geval kan het bericht waarin uw gsm-nummer staat, gedeeld worden met vrienden van vrienden of kan uw gsm-nummer per ongeluk doorgegeven worden aan mensen die dit beter niet zouden hebben. Tegen de tijd dat u het nummer van internet haalt, heeft iemand dit misschien al gekopieerd.

Het beste antwoord op de vraag over het gsm-nummer op Facebook was: U deelt uw nummer nooit via sociale media

Waarom krijgt u advertenties te zien die gelinkt kunnen worden aan de plaats waar u zich op dat moment bevindt?

Op sociale media -Facebook in het bijzonder- krijgt u die advertenties van Zalando of Café Costume niet per toeval. Algoritmes, of een wiskundige berekening van de koppeling tussen gebruiksgegevens, kunnen een schat aan interessante informatie opleveren. Daarnaast verzamelen websites ook via cookies gegevens, zoals het tijdstip waarop u een foto uploadt of welke zoektermen u intypt. Door de combinatie van algoritmes en cookies krijgt u  ‘gepersonaliseerde’ advertenties die aangepast zijn aan uw online gedrag en de locatie waar u zich op dat moment bevindt. Zo kunt u 's middags bijvoorbeeld een advertentie te zien krijgen van een restaurant dat toevallig net om de hoek zit.

Het beste antwoord op de vraag over aangepaste advertenties op reis was: Sociale media maken het adverteerders mogelijk om uw locatiegegevens te gebruiken

Terms and conditions

Elk platform heeft een eigen, unieke gebruiksovereenkomst die surfers grondig moeten lezen wanneer ze zich registreren.  Alleen zijn de voorwaarden vaak vaag en moeilijk verteerbaar. Toch is het belangrijk dat u ze leest voor u zomaar akkoord gaat: in de gebruiksvoorwaarden staat immers wat bedrijven met uw gegevens mogen doen.

Het beste antwoord op de vraag over de gebruiksvoorwaarden van de test was: Het bezit van uw oudste kind. Als u geen kind hebt, wordt dat vervangen door uw favoriete huisdier. (Het spreekt voor zich dat deze voorwaarde vervalt op het einde van de test.)

Het recht om vergeten te worden

Elke Europese burger kan vragen dat zijn persoonsgegevens, als die fout zijn of niet langer relevant, niet meer in de lijst met resultaten van online zoekmachines voorkomen. Maar hoe zorgt u daar nu precies voor? Als het gaat om één specifieke website, dan moet u zich in eerste instantie tot de beheerder van die website richten. Als die weigert uw gegevens te verwijderen, kan u eventueel bij Google aankloppen. Als uw naam vermeld wordt op verschillende websites, dan kunt u het verzoek meteen bij Google indienen. Alleen zijn uw persoonsgegevens in dat geval wel nog op die website(s) te lezen. Het is enkel de weg daarnaartoe die Google zal afsluiten. Als u ervan overtuigd bent dat u een goede reden hebt opgegeven om de verwijdering van uw gegevens te vragen, terwijl uw verzoek toch niet werd ingewilligd, dan kunt u de Privacycommissie contacteren. Hou er rekening mee dat een foto via internet snel verspreid kan worden (bijvoorbeeld via printscreen) en dan is het niet zo makkelijk om deze te laten verwijderen.

Het beste antwoord op de vraag over de gênante foto was: U vraagt aan de websitebeheerder om de foto te verwijderen.

Hoe volgt Facebook u online?

Facebook verzamelt niet alleen gegevens van haar leden, maar van elke internetgebruiker die in contact komt met producten en diensten van Facebook. Facebook doet dit stiekem: er wordt géén toestemming gevraagd voor die "tracking and tracing" en het gebruik van "cookies". Wilt u niet gevolgd worden?  Dan kunt u best gebruik maken van browser add-ons die tracking blokkeren of anoniem surfen of uw cookies en/of zoekgeschiedenis regelmatig verwijderen.

Het beste antwoord op de vraag over wat Facebook kan zien: Ja, Facebook kan van elke internetgebruiker zien welke site hij of zij bezoekt

Apps verzamelen data

De apps op uw smartphone verzamelen heel wat gegevens zoals uw locatie. Sommige apps vragen wel 1000 keer per week uw locatie op. Het is belangrijk dat u steeds nagaat waarvoor apps deze data nodig hebben en of dat gerechtvaardigd is. Ga ook steeds na of apps deze informatie meedelen en of u als gebruiker enige vorm van controle hebt. U kunt bij de instellingen op uw smartphone wel de locatievoorzieningen uitzetten.

Het beste antwoord op de vraag over locatiegegevens in apps was: Apps verzamelen uw locatie iedere minuut

Dit artikel maakt deel uit van de Privacytest. Toevallig op deze plaats terecht gekomen? Doe dan ook de test >

Meer tips over online privacy kan je vinden in het  het dossier Online Privacy op Mediawijs.be

Referenties: Rob Heyman (Researcher, iMinds-SMIT-VUB), www.diginative.be, http://caspargame.eu/nl, www.mediawijs.be, www.emsoc.be, www.spion.me, http://www.privacycommission.be/, Wired.com

Wil je meer weten over privacy? Neem dan zeker een kijkje op www.bigbrotherawards.be van de Liga voor Mensenrechten.