Topontwerper: ‘Sociale media maken mode vlak’
Foto: Catwalk Pictures

Het modejournaille en de modebloggers op de front rows (en alle rijen daarachter) slaan de catwalkshows doorgaans vaker gade door de schermpjes van hun smartphone dan door hun eigen ogen. Instagram, Twitter en Facebook zijn dan ook hélemaal ingeburgerd in de modewereld. Niet zo bij Lanvin-ontwerper Alber Elbaz, die weigert mee te doen aan de snelle schermcultuur. ‘Sociale media hebben de mode geplet’, klinkt het.

Elbaz, die geen Instagramaccount en zelfs geen e-mailadres heeft, is allesbehalve opgezet met onze fascinatie voor schermpjes en sociale netwerken. Dat verkondigde hij op woensdagochtend, tijdens de opening van zijn tentoonstelling Manifeste in Parijs.

Daarin probeerde Elbaz als curator de invloed van fotografie op mode in kaart te brengen. Zo heeft de camera volgens de ontwerper van Lanvin geleid tot ‘meer heldere lijnen’, maar hebben de sociale media mode ook ‘geplet’: ‘Er is geen sprake meer van driedimensionaliteit. Het draait enkel nog om de voor- en achterkant van een kledingstuk.’

De macht van sociale media reiken op modevlak volgens de modeontwerper nog verder dan dat. Komen coutureklanten bij hem iets passen voor op de rode loper, dan hebben ze volgens Elbaz nauwelijks nog oog voor hoe de stof valt of aanvoelt op de huid. ‘Het eerste wat ze doen is een foto met hun smartphone nemen: om te kijken hoe de jurk fotografeert.’

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in