VTM zendt gratis uit via internet

De vijf zenders van Medialaan, waaronder VTM en 2Be, zullen weldra gratis te zien zijn op smartphone, tablet en laptop. Live maar ook uitgesteld. Via het internet en – dus – zonder kabeltv-abonnement. Wie kijkt, zal gepersonaliseerde reclame te zien krijgen. Op deze manier hoopt Medialaan jongeren terug te winnen voor de reclamemarkt.

De Vlaamse mediawereld werd donderdagmiddag duchtig opgeschrikt: Stievie Free brengt gratis televisie naar het internet. Met de streamingdienst Stievie biedt Medialaan al twee jaar een betaald alternatief voor (of aanvulling van) de tv-kabel: 10 euro per maand voor 10 Vlaamse zenders waaronder die van Medialaan, VRT en SBS. Daarnaast bood VTM sinds vorig jaar uitgestelde, gratis afleveringen van een aantal eigen reeksen en programma’s, waaronder Familie, op VTM.be.

‘Het succes van VTM.be heeft onze stoutste verwachtingen overtroffen, zegt Peter Bossaert, ceo van Medialaan. Medialaan zegt dat de site 550.000 gebruikers heeft, waarvan 60% tussen de 18 en 24 jaar. Samen hebben ze 1,6 miljoen afleveringen van reeksen bekeken.

Safety first

Vooral Familie en Safety first blijken populair: Safety first trok 68.000 online kijkers per aflevering, of zo’n 10% bovenop het live publiek. Eén op drie jongeren tussen 15 en 24 zou zich al hebben aangemeld voor VTM.be. ‘Het nieuwe tv-kijken is dus een feit’, zegt Bossaert. ‘En gratis kijken in ruil voor een reclameblok blijkt vooral iets te zijn dat jonge kijkers aantrekt’. Precies de kijkers die adverteerders steeds moeilijker kunnen bereiken via het traditionele tv-scherm.

Dat succes bij jongeren wil Medialaan nu doortrekken naar Stievie Free, een gratis online platform waarop VTM, 2Be, Vitaya, Jim en Kzoom live en uitgesteld (tot 6 dagen) kunnen worden bekeken.

Reclame

Opmerkelijk is dat de reclameblokken op Stievie Free anders zullen zijn dan op de kabel. Zelfs tijdens live televisie kunnen bepaalde spots worden vervangen door spots die aangepast zijn het profiel van de kijker (diens leeftijd of regio, bijvoorbeeld). Voor de zender betekent dat minder verspilling: een advertentie voor, pakweg, een op tieners gerichte smartphone, wordt via televisie ook uitgezonden naar oudere kijkers. Online kunnen die tegelijk een andere spot zien.

Maar ook voor de kijker is er een voordeel, zegt Bossaert: bij uitgesteld kijken op Stievie Free zul je beduidend minder reclame zien dan op live televisie, belooft hij. Gerichte reclame brengt namelijk, per kijker, meer op.

Telenet

Wat het effect van Stievie Free wordt op het Vlaamse medialandschap, valt nog af te wachten. Als sommige kijkers het gaan beschouwen als een alternatief voor betalende formules zoals een kabelabonnement of Netflix, dan kunnen die aanbieders klanten mislopen. Het is ook mogelijk dat de VTM-zenders voortaan meer jonge kijkers kunnen aantrekken dan andere zenders die niet live worden gestreamd. Maar dan moet de nieuwe formule eerst wel een succes worden.

Ook concurrent SBS experimenteert met andere reclamevormen. Het lanceert reclamepancartes die vertoond worden als de pauzeknop wordt ingedrukt. SBS spreekt ook al een tijdje over gepersonaliseerde reclameblokken op de kabel, in samenwerking met Telenet. Maar dat is ten vroegste voor 2016.

Stievie Free wordt in de loop van het najaar gelanceerd.