‘Ik word triestig als ik al die mensen zie aanschuiven voor Primark’
Foto: rr
‘Ik word er triestig van als ik die honderden mensen zie aanschuiven voor Primark’, reageert modeontwerpster Murielle Scherre op de opening van de Gentse vestiging. ‘Ik zou stuk voor stuk met hen willen gaan praten om te vertellen hoe het komt dat die kleren zo weinig kosten, en hoe ze ook goedkoop veel slimmer zouden kunnen shoppen.’

'Die ketens leggen die kleren echt niet in hun rekken om jou rijk te maken, die willen zelf rijk worden’, zegt de vrouw achter lingeriemerk La fille d’O fel. ‘Er zit een heel foute mentaliteit achter dat je kleren desnoods maar één keer hoeft te kunnen dragen, en dat je ze daarna weggooit als ze kapot zijn. Heb je dan als klant echt zo’n goede zaak gedaan? Drie T-shirts voor tien euro per stuk, waarvan je er op het einde van het jaar geen één meer draagt. Koop je dan niet beter gewoon één goed T-shirt?’

Dégoût van mode

De trend naar steeds goedkoper en steeds minder lang houdbaar doet Scherre oprecht pijn. ‘Toen ik mode ging studeren en begon te beseffen hoe veel van die mooie kleren gemaakt werden, heb ik even een dégoût van mode gekregen. Het was vreselijk om te ontdekken hoe veel van die mooie dingen werden gemaakt. De droom van de happy few, blijkt ten koste te gaan van lageloonlanden. Als jij er niet voor betaald hebt, heeft iemand anders ervoor betaald. Met veel te lange en onderbetaalde werkuren.’

‘We hebben onszelf als modeindustrie ook in een mallemolen gestoken. Een nieuwe collectie heeft een houdbaarheidsdatum van zes maanden, daarna moet het in de solden, en dan moet het weg om plaats te maken in de winkel. Klanten verwachten elke keer als ze naar de winkel gaan iets nieuws. Welke muzikant of kok aanvaardt het dat zijn werk na een half jaar gedumpt wordt?’

Met La fille d’O probeert Scherre het zelf anders te doen. ‘Ik blijf ervoor vechten om alles in België te produceren, met duurzame grondstoffen uit eigen land of de buurlanden. Maar het is soms gekkenwerk, want daar bestaat niet eens een label voor. Terwijl lokaal produceren de grootste garantie op duurzaamheid en eerlijke werkomstandigheden is. Daar zou een betrouwbaar label voor moeten komen.’

Zo shop je als je niet naar Primark wil gaan:

  • 1. Tien stukken per jaar

Het klinkt misschien hard, maar volgens Scherre is het haalbaar voor de zelfs de grootste fashionista. ‘Koop in plaats van honderd stuks per jaar, tien stuks. Je mag het gevoel van, waaw, ik heb een nieuw kleedje niet verloren laten gaan. Wat heb je aan die massa kleren als ze daar gewoon op een hoop liggen gesmeten? We moeten terug kunnen verlangen naar iets, naar iets kostbaars.’

  • 2. Kies wat je écht wil

‘Kies die tien stuks heel bewust uit, spaar iets langer en koop dan iets bijzonders dat misschien je hele leven zal meegaan. Denk goed na of je de H&M wil steunen, of liever Ann Demeulemeester. Net zoals met vrienden wordt het met kleren alleen maar beter als je bewust kiest waar je tijd en energie in steekt. Verspil je tijd niet aan mensen of kleren die je eigenlijk niet echt interesseren.’

  • 3. Koop alternatief

Het heeft weinig zin om Primark te mijden en recht H&M binnen te lopen. ‘Ik kom bijna nooit in winkelstraten als de Langemunt of de Veldstraat. De grote ketens die daar heersen zijn allemaal in hetzelfde bedje ziek. Op sites als rankabrand.com of schonekleren.be kan je wel al veel te weten komen over de praktijken van merken. Het beste alternatief vind ik zelf tweedehandswinkels.'

'De kleren die daar hangen moeten al een zekere kwaliteit hebben, anders kan je ze tweedehands niet meer verkopen. Je gaat de verspilling tegen, en kan zo echt unieke dingen vinden. Ik heb vorige week nog voor tien euro een kostuumjas gevonden. Als je een tweedehandswinkel een stap te ver vindt, zijn er nog heel wat alternatieven. Ga naar closet sales (waar mensen zelf verkopen wat ze niet meer dragen), switchings (ruilbeurzen voor kleren) of koop last season (de collecties van vorig seizoen).

  • 4. Koop zwart

En ten slotte even simpel als geniaal: ‘Draag sobere kleuren, dan past bijna alles bij elkaar, en moet je veel minder kopen. Duurzaam, en je geeft veel minder uit dan als je voor elke gele of rode jas, ook gele of rode schoenen moet kopen.’