Merendeel kranten ziet verkoop stijgen
Foto: Maarten Hartman

Het merendeel van de Vlaamse kranten zag de verkoop de afgelopen twaalf maanden stijgen. Dat blijkt uit de cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). De goede resultaten zijn voornamelijk te danken aan de stijgende digitale verkoop. In Franstalig België doen de dagbladen het minder goed.

De Standaard zag zijn verkoop stijgen tot 101.423 exemplaren, waarvan meer dan één op tien in digitale vorm. In dezelfde periode een jaar eerder was dat nog 99.591. Ook de verkoop van De Morgen steeg, van 53.369 tot 53.771.

De Tijd ging in dezelfde periode vooruit van 39.758 tot 40.278 stuks, waarvan meer dan een kwart digitaal. Gazet Van Antwerpen zag de verkoop oplopen van 90.908 tot 92.740 en Het Belang Van Limburg van 93.219 tot 95.244.

Het Nieuwsblad deed het iets minder goed, met een verkoop die terugliep van 254.915 tot 252.985 en ook Het Laatste Nieuws daalde, van 286.104 tot 277.729 exemplaren.

De Franstalige kranten verloren het afgelopen jaar veel lezers. Zo ging L’Avenir van 91.285 naar 84.143 verkochte exemplaren en de regionale kranten van de groep Sud Presse van 114.112 naar 96.304.