Er is een wrakstuk van een vliegtuig gevonden voor de kust van Réunion, een Frans eiland ten oosten van Madagascar, in de Indische Oceaan. Volgens de Maleisische overheid is het 'bijna zeker' dat het om een wrakstuk van een Boeing 777 gaat, het type vliegtuig van vlucht MH370, de spookvlucht van Malaysia Airlines die vorig jaar in maart spoorloos verdween.

Na een Maleisische onderminister van Transport heeft nu ook de premier van Maleisië, Najib Razak, verkondigd dat het gevonden wrakstuk 'bijna zeker' van een Boeing 777 afkomstig is.  

Bronnen bij vliegtuigbouwer Boeing hebben tegen de Amerikaanse zender CNN gezegd dat het wrakstuk van een Boeing 777 'zou kunnen zijn'.

MH370 is de enige Boeing 777 die momenteel vermist is.   

'Grote aanwijzing'

Premier Razak liet weten dat het wrakstuk onderweg is naar een centrum van de Franse luchtvaartautoriteit in Toulouse, Frankrijk, om er nader onderzocht te worden. Totnogtoe werd de zoektocht naar MH370 geleid door Australië, omdat vermoed wordt dat het vliegtuig in Australische wateren verdween. Maar de leiding wordt nu overgedragen aan zowel Maleisië als Frankrijk, omdat La Réunion tot Frans territorium behoort. De Australiërs blijven wel meewerken.

De Australische vicepremier Warren Truss gaf donderdag nog een persconferentie. Hij bestempelt het wrakstuk als een 'major lead', een grote aanwijzing, en een 'significante ontwikkeling'. Hij zegt dat er nog onderzoek nodig is om te bevestigen dat het wrakstuk afkomstig is van een Boeing 777, maar dat uit de foto's blijkt dat de kans bestaande is dat het om dit type vliegtuig gaat. Op het wrakstuk staat het nummer BB670, zegt Truss. Volgens hem is dat geen serienummer, maar mogelijk een onderhoudsnummer. Het nummer zou de verificatie kunnen versnellen, liet hij verstaan.

Er circuleert ook een ander nummer, 657-BB, gezien door een vliegtuigtechnicus op La Réunion die het wrakstuk bestudeerd heeft. De lokale krant Le Journal de l'Ile de la Réunion heeft een foto gepubliceerd waarop het nummer te zien is. 657-BB zou erop kunnen wijzen dat het om een zogenaamde 'flaperon' van een Boeing 777 gaat, zoals de gespecialiseerde website AirLive.net verduidelijkt: 

Een flaperon is een stuurvlak en kan bij dit type vliegtuig deel uitmaken van de vleugel. 

Ver, maar niet te ver

Volgens vicepremier Truss is er een realistische kans dat de brokstukken van MH370 tot La Réunion gedreven zijn, een heel eind van de plaats waar MH370 van de radar verdween. 'Een wrakstuk kan heel ver drijven in 16 maanden', zo zei hij.

Een Australische oceanograaf die meewerkte aan de zoektocht naar MH370, bevestigde donderdag dat stromingen in de Indische Oceaan drijvende wrakstukken naar het eiland kunnen gebracht hebben. Als het gevonden stuk inderdaad van het verdwenen vliegtuig afkomstig is, dan kunnen we de komende weken nog meer brokstukken verwachten op La Réunion, zo zegt hij. Een helikoper van de Franse autoriteiten is vandaag alvast boven de kust van het eiland met een nieuwe zoekactie begonnen. Er is donderdagnamiddag ook een onderzoeksteam uit Maleisië geland.

Koffer

Er is overigens een verwoeste koffer gevonden, niet ver van de plaats waar het wrakstuk werd aangetroffen. Het stuk is meegenomen door de gendarmerie, maar het is lang niet duidelijk of de koffer iets te maken heeft met MH370.

239 inzittenden

Vlucht MH370, met 239 inzittenden aan boord, vooral Chinezen, was op 8 maart 2014 in Kuala Lumpur opgestegen en was op weg naar Peking, maar het verdween onderweg. Er is - totnogtoe - geen verklaring voor het verdwijnen van het toestel gevonden, wat aanleiding gaf tot tal van theorieën . Mochten er overblijfselen van het vliegtuig gevonden worden, dan zou dat een belangrijke stap in de oplossing van het mysterie kunnen zijn.

'Nooit meer 99% zekerheid'

Intussen hebben ook de families van de Chinese inzittenden vanuit Peking een gemeenschappelijk statement verstuurd. 'We volgen de ontwikkelingen, en we hopen dat er zo snel mogelijk een officieel bevestigde conclusie komt. We willen nooit meer informatie die 99 procent zeker is, verkondigd door enkele officials. We willen 100 procent zekere informatie.'

De families geven ook nog aan dat mocht het wrakstuk van MH370 zijn, dat er dan nog steeds gezocht moet worden naar de rest van het vliegtuig en onderzoek gevoerd moet worden naar het lot van de passagiers en naar de eventuele betrokkenheid van een derde partij. 'Is het vliegtuig ergens geland in het midden van de vlucht? Niemand heeft ooit bevestigd dat alle passagiers aan boord zijn gegaan van het vliegtuig.'

Voorts eisen de families dat de Maleisische regering en vliegtuigmaatschappij Malaysia Airlines het hulpcentrum voor Chinese families heropent. Ze willen officiële communicatiekanalen en psychologische bijstand, ze vinden niet dat ze hun informatie uit mediaberichten moeten halen.