Alken-Maes trekt zich terug als sponsor van het Leuvense Marktrockfestival. Dat gebeurt na protest van de horeca op de Oude Markt.

Sinds het ontstaan van Marktrock Leuven in 1982 was AB Inbev met Stella Artois de vaste sponsor van het Marktrockfestival in Leuven. Midden juni raakte echter bekend dat LIVE Entertainment, de organisator van het festival, dit jaar een sponsordeal had afgesloten met Alken-Maes.

Dat zorgde in de Vlaams-Brabantse hoofdstad voor heel wat ophef. Niet alleen werd er een Facebook-groep Marktrock zonder Stella??? opgericht, ook de vzw Oude Markt (de handelaarsvereniging van alle cafés en restaurants op de Oude Markt) legde zich niet bij die sponsordeal neer. De vzw wees erop dat zij een overeenkomst heeft met AB InBev voor alle evenementen op de Oude Markt.

Het Leuvense stadsbestuur steunde de vzw en besliste de terrasvergunningen op de Oude Markt tijdens de editie 2015 niet in te trekken, zoals de voorbije jaren steeds het geval was. Dat had tot gevolg dat er geen plaats voor de klassieke tapeilanden aan de rand van het plein, waardoor Alken-Maes weliswaar biersponsor zou zijn van Marktrock maar op de Oude Markt geen bier zouden kunnen schenken, tenzij in de cafés die klant zijn bij Alken-Maes.

Voortbestaan

Nu gooit Alken-Maes de handdoek in de ring. Woensdagavond liet de bierbrouwer weten dat het afziet van zijn engagement voor voor Marktrock. 'Er is afgelopen tijd wat opschudding ontstaan over de samenwerking tussen Marktrock-organisator LIVE Entertainment en Alken-Maes', klinkt het in het persbericht.

'Recent lieten de organisatoren aan Alken-Maes weten dat het door de recente omstandigheden zeer moeilijk zou worden om Marktrock Leuven nog te organiseren. Alken-Maes heeft dan ook in overleg met de organisatoren, en in de beste verstandhouding, aangegeven bereid te zijn om de samenwerking rond Marktrock Leuven stop te zetten indien dat de kansen op het voortbestaan van het festival zou garanderen.' 

'We zouden het jammer vinden als we niet aanwezig kunnen zijn op dit festival, temeer de brouwerij de afgelopen jaren een stevige expertise en reputatie heeft opgebouwd in de muziek- en festivalwereld, maar we begrijpen dat de organisatoren rekening moeten houden met meer subjectieve overwegingen en gevoelens', gaat Alken-Maes verder. 'Het allerbelangrijkste voor ons is dat de Leuvenaars kunnen genieten van een leuk en gezellig festival op een unieke locatie. Het afdwingen van een bestaande commerciële overeenkomst, of de verkoop van een zeker volume bier, is daar voor ons ondergeschikt aan.' 

Marktrock Bilzen

Alken-Maes stelt naar eigen zeggen wel vast dat in het geval van Marktrock de vrije concurrentie niet echt haar kans heeft gehad. 'We betreuren dit maar wensen daar hier en nu zeker geen polemiek over te voeren. Het belangrijkste is dat de Leuvenaars kunnen genieten van Marktrock Leuven. De overeenkomst die Alken-Maes met dezelfde organisator heeft omtrent Marktrock Bilzen zal wel worden uitgevoerd.'

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in