Flink aanschuiven tot Brussel-centrum
Zondag werd de voetgangerszone in Brussel gevierd. Foto: rr

Op de eerste werkdag met een autovrij Brussels centrum blijkt vooral de Leopold II-tunnel een knelpunt.

‘Van aan de duik in de Leopold II-tunnel (aan de Basiliek van Koekelberg, red.) tot aan de uitrit van de tunnel aan het Boudewijngebouw (het gebouw van de Vlaamse overheid, drie kilometer verderop, red.) was het vanmorgen tot anderhalf uur aanschuiven, zo kreeg ik van chauffeurs te horen’, zegt Hajo Beeckman van het Vlaams Verkeerscentrum. De file die op de Keizer Karellaan in Ganshoren begon, liep na de Leopold II-tunnel nog verder over de Kleine Ring tot aan de uitrit Kunst-Wet.

‘De drukte vanmorgen was redelijk dramatisch, maar eigenlijk is dat normaal, op de eerste dag van zo’n nieuw circulatieplan. Mensen zijn op zoek. Ze komen uit de tunnel en merken dat ze niet naar rechts kunnen (de Vijfhoek in, red.) en moeten dan andere oplossingen vinden.’

Omdat de Leopold II-tunnel volgelopen was, gingen chauffeurs van aan de basiliek ook bovengronds rijden, waardoor ook daar files ontstonden. Om 10.30 uur was het daar nog steeds bijzonder druk.

Ook op andere invalswegen was het aanschuiven, zoals op de Tervurenlaan en de Wetstraat, de Troonlaan en de Louizalaan. 

'De files zijn langer en duren langer', zegt ook Inge Paemen van Brussel Mobiliteit. 'Maar het is nog te vroeg om conclusies te trekken. Het verkeer moet zich kunnen aanpassen. Dat kan tot twee weken duren.' Als alternatief schuift Brussel Mobiliteit vooral het openbaar vervoer naar voor, zoals voorzien in het Gewestelijk Mobiliteitsplan.

'Normaal'

Volgens de politie van Brussel is de drukke maandagochtend, 'die niet uitzonderlijk was', niet te wijten aan de autovrije lanen. Commissaris en woordvoerder Christian De Coninck van Politie Brussel Hoofdstad Elsene zegt dat het mooi weer is waardoor veel volk naar de stad komt en wijst ook op de vele werven als verklaring voor de drukte. Een verband met de afgesloten lanen in de Vijfhoek is er volgens hem niet.

Ook volgens Brussels schepen van Mobiliteit Els Ampe (Open Vld) was het 'een normale ochtendspits.' 'Uiteraard is nog niet iedereen op de hoogte van de nieuwe situatie. Aan het Zuid bijvoorbeeld moet je het centrum binnenrijden via de Stalingradlaan en niet meer via de Lemonnierlaan, die eenrichtingsweg is geworden. Maar we hebben op strategische punten mensen die meer uitleg geven.'

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig