Aan het De Brouckèreplein in hartje Brussel is zondagmiddag de nieuwe voetgangerszone officieel ingehuldigd. Rond de middag schatte de politie het aantal deelnemers van de festiviteiten nog op 25.000, maar het werden er 100.000. Ook een honderdtal mensen kwam op straat om te protesteren tegen het nieuwe circulatieplan van de stad, dat volgens Platform Pentagone herbekeken moet worden.

Vanaf maandag vergroot de voetgangerszone in de hoofdstad van 35 naar 50 hectare. De Anspachlaan, van de Plattesteen tot het de Brouckèreplein, maakt deel uit van de voetgangerszone. In de herfst gaat een aantal nutswerken van start en in de lente van 2016 beginnen de werken voor de definitieve heraanleg van de centrale lanen. De uitbreiding maakt deel uit van het nieuwe circulatieplan voor de Brussels vijfhoek. Samen met de uitbreiding van de voetgangerszone veranderen heel wat straten van rijrichting en buslijnen van eindhalte.

van 25.000 naar 100.000

Zondagmiddag heerst een feestelijke sfeer in het centrum van Brussel. Er is muziek van dj Jérôme Porsperger en er lopen ook talrijke fanfares door de autovrije boulevards. Zo'n 100.000 mensen kwamen de straat op om mee te vieren. Rond de middag was het aantal nog op 25.000 geschat, maar dat bleek gestaag te groeien, want de politie telde aan het einde van de dag 100.000 mensen.

Volgens burgemeester Yvan Mayeur is die feestelijke stemming een teken van een radicale verandering. ‘Het is een revolutie. Het zicht en de sfeer in de stad veranderen vandaag’, aldus Mayeur. ‘We leven nu in een aangepaste stad, meer gericht op de inwoners dan op de voertuigen.’

Volgens Mayeur is Brussel nu de Europese hoofdstad met de grootste voetgangerszone. ‘Ook mijn Europese collega’s denken in die richting. Alle grote Europese steden worden geconfronteerd met het probleem van de auto die te veel ruimte en aandacht krijgt.’

Protest

In de marge van de festiviteiten rond de nieuwe voetgangerszone in het centrum van Brussel heeft ook een honderdtal mensen zondagmiddag geprotesteerd tegen het nieuwe circulatieplan. Het Platform Pentagone richt vooral zijn pijlen op de begeleidende maatregelen ten voordele van de auto in het nieuwe mobiliteitsplan. Het platform organiseerde een petitie tegen het nieuwe circulatieplan en wil dat het volledige plan in zijn geheel herbekeken wordt. De organisatie hoopt onder meer dat alle inwoners en handelaars uit Brussel gehoord worden.

Het platform, waartoe onder meer ARAU, Inter-Environnement Bruxelles en de Vlaamse tegenhanger BRAL en een aantal wijkcomités behoren, is evenmin te spreken over de aanleg van de nieuwe ondergrondse parkings. Ze wijzen erop dat de Brusselse vijfhoek al 34 openbare parkings telt, goed voor bijna 20.000 plaatsen. Het platform vraagt meer transparantie en betreurt het gebrek aan echte participatie in het besluitvormingsproces.

De organisatie tempert de feeststemming. ‘Natuurlijk zijn de mensen nu tevreden. Maar we zullen wel zien als het verkeer in september opnieuw op gang komt. De chaos zal compleet zijn’, luidt het.