Monsterboete voor Lecturama wegens ongewenste pakjes
Creatief tekenen is een van de cursussen die Lecturama aanbiedt. Foto: rr

Het Nederlandse bedrijf Lecturama krijgt een boete van 745.000 euro voor het aanrekenen van ongewenste pakjes aan Belgische en Nederlandse consumenten.

Lecturama is een Nederlandse aanbieder van hobby- en verzamelpakketten (zoals cursussen digitale fotografie of handleidingen om zelf juwelen te maken). Het bedrijf benaderde de voorbije jaren een groot aantal Belgische en Nederlandse consumenten via telemarketing, haar website en per post om producten te verkopen.

Consumenten die bij Lecturama een proefpakket voor een laag bedrag kochten, kregen daarna ongevraagd hobby- en verzamelpakketten toegezonden waarvoor zij moesten betalen.

De Nederlandse Autoriteit Consument & Markt heeft Lecturama nu een boete van meer dan een miljoen euro opgelegd voor het aanrekenen van de ongewenste pakjes (745.000 euro voor het bedrijf, 300.000 euro voor de verantwoordelijke leidinggevende).

Dat meldt de FOD Economie, die met de Nederlandse Autoriteit heeft samengewerkt in het dossier. De Economische Inspectie in ons land ontving 592 klachten tegen Lecturama in de periode 2006-2015.

Lecturama heeft geen al te beste reputatie. Ook in 2011 kwam het postorderbedrijf in het nieuws na soortgelijke klachten. Lecturama beloofde toen al te stoppen met het versturen van ongevraagde zendingen. Maar dat is blijkbaar niet gebeurd.


Niet betalen

De FOD Economie wijst de consumenten er op dat ze niet verplicht zijn om een niet-besteld pakje te betalen. Ze zijn evenmin verplicht om het terug te sturen.

* Als een voorstel niet 100 procent duidelijk is, stem er dan niet mee in.

* Als consumenten ongewenste pakjes krijgen, dan raden we hen aan om per brief, e-mail of fax aan het bedrijf te melden dat ze het pakje nooit bestelden. Het is dan aan het bedrijf om het tegendeel te bewijzen.