Fyra-bouwer: ‘Er was niets mis met onze treinen’
Maurizio Manfellotto, de ceo van AnsaldoBreda: ‘De trein was perfect in orde’ Foto: BELGA

Volgens de ceo van AnsaldoBreda, de bouwer van de Fyra-treinen, was er in wezen niets mis met de treinen. De problemen die opdoken waren te wijten aan incompetente opdrachtgevers, slecht onderhoud en onervaren personeel. Dat heeft hij gezegd tegen de Nederlandse parlementscommissie die onderzoekt waarom de Fyra veel te laat ging rijden en al snel weer verdween van de hogesnelheidslijn HSL-Zuid omdat er van alles aan mankeerde.

De opdrachtgever voor de bouw van de omstreden Fyra-trein had niet genoeg deskundigheid en ervaring in huis om samen met fabrikant AnsaldoBreda een geheel nieuwe trein te bouwen. NS-dochter NSFSC, die de snelle treinen bestelde, was ‘absoluut incompetent en niet coöperatief’. Dat zei Maurizio Manfellotto, sinds 2011 topman van Fyra-bouwer AnsaldoBreda, donderdag in Den Haag tegen de parlementaire enquêtecommissie.

‘Slecht onderhoud, onervaren machinist’

Volgens Manfellotto hoefde de Fyra geen probleem te zijn: ‘De trein was perfect in orde.’ Hij zegt dat er grote druk op de productie stond en dat er veel te weinig tijd was om de trein te testen. ‘Het is nog knap dat wij die trein zo snel hebben kunnen leveren.’ Dat de Fyra al een paar weken na de start op de HSL-Zuid alweer van het spoor moest, schrijft de AnsaldoBreda-topman toe aan slecht onderhoud.

De Fyra hield ermee op nadat er onder winterse omstandigheden een plaat van de onderkant van een trein viel. Dat was volgens Manfellotto te wijten aan onervarenheid van de machinist.

De Fyra was vijf jaar later klaar dan was afgesproken. Manfellotto wees vooral naar problemen met de ontwikkeling van het spoorveiligheidssysteem ERTMS. Meerdere betrokkenen stelden dat de trein nooit in ruim drie jaar kon worden gebouwd, maar volgens Manfellotto was dat heel goed mogelijk. Volgens onderzoeken plande AnsaldoBreda niet goed, maar ook dat wees de topman van de hand.