Fyra kostte Nederlandse Spoorwegen bijna 800 miljoen euro
Foto: Felix Kalkman

De flop met de omstreden snelle trein Fyra heeft de Nederlandse spoorwegmaatschappij NS sinds de ondertekening van het contract in 2001 bijna 800 miljoen euro gekost. Het besluit om in 2013 te stoppen met de Fyra kostte de NS 340 miljoen, maar doorgaan met de rammelende trein zou nog duurder zijn uitgevallen. Dat stelde Engelhardt Robbe, de financiële man binnen de NS-directie, woensdag tegen de parlementaire enquêtecommissie Fyra in Den Haag.

De NS stond voor honderden miljoenen garant voor verliezen van dochterbedrijf HSA, de exploitant van de hogesnelheidslijn. Op de aanschaf van de Fyra-treinen, die teruggingen naar de Italiaanse fabrikant AnsaldoBreda, leed de NS een verlies van 88 miljoen.

Dat verlies maakt onderdeel uit van een schikking die de NS trof met AnsaldoBreda. De spoorwegen meldden destijds dat ze ook nog maximaal 21 miljoen zouden krijgen als AnsaldoBreda erin slaagde de geretourneerde Fyra-treinen weer door te verkopen. Vandaag, tijdens het verhoor van Engelhardt Robbe tijdens de parlementaire enquêtecommissie, bleek echter dat de NS het geld pas krijgt zodra de zevende trein verkocht was. Een detail dat NS toen naliet te vermelden.

Robbe erkende dat, maar wees erop dat de vergoeding voor de verkochte treinen ‘een extraatje’ was dat hij had binnengesleept in de onderhandelingen. Hij was op pad gestuurd met de opdracht om het verlies op de treinen onder de 100 miljoen euro te houden.

De omstreden flitstrein Fyra zou gaan rijden op de hogesnelheidslijn tussen Amsterdam en Brussel, maar was veel te laat klaar en moest na een paar weken alweer van het spoor omdat er veel mis mee was. De enquêtecommissie zoekt uit hoe het zover is kunnen komen.