Selah Sue trapt ‘Te Gek!?’-campagne af
Foto: BELGA

De jaarlijkse ‘Te Gek?!’-campagne, die het taboe rond psychische problemen wil doorbreken, is gestart. Dit jaar draait ze rond de geestelijke gezondheid van jongeren. Zangeres Selah Sue, die sinds haar jeugd zelf met psychologische problemen kampt, is meter van de campagne.

Uit de Gezondheidsenquête van 2013 bleek dat het aantal mensen in Vlaanderen met psychische problemen het grootst is in de leeftijdsgroep van 15-24-jarigen.

Sanne Putseys, beter bekend als Selah Sue, benadrukt dat praten belangrijk is. ‘Uit eigen ervaring weet ik hoe belangrijk het is om open te zijn over je problemen. (...) Wees zacht en mild voor anderen maar vooral voor jezelf. En praat erover! Met vrienden, met je familie, met je huisarts of met je therapeut, praten is zo belangrijk. Er is altijd een uitweg, maar die vind je niet altijd op je eentje’.

Volgens kinderpsychiater Peter Adriaenssens heeft het taboe rond psychische problemen vooral te maken met de Belgische stijl. ‘De cijfers voor psychische problemen liggen bij ons niet hoger dan in andere landen, maar we hebben veel hogere cijfers van mensen die blijven sukkelen omdat het niet bespreekbaar is’, zei hij in het VRT-programma Hautekiet.

Fietstocht

De campagne start traditioneel met de ‘Te Gek!? Tour de France’ van 14 tot 20 juli. Naast Bart Schols, Koen Buyse en Rick De Leeuw trekken ook een aantal jongeren die vroeger of nu te maken hadden met psychische problemen fietsend naar de Franse Alpen.

In het voorjaar van 2016 wordt een vormingsproject opgezet voor Vlaamse scholen, die daarvoor een beroep kunnen doen op een breed aanbod aan activiteiten en lesmateriaal. De problematiek komt het komende jaar ook aan bod in enkele culturele activiteiten en ook in de media is heel wat aandacht voor het thema.