NMBS kan met 1.300 spoormannen minder
Foto: Belga

Als de NMBS even efficiënt wordt als haar Europese collega’s, kan ze de treinen met bijna 1.300 treinbestuurders en -begeleiders minder laten rijden. Een uitgebreidere versie van de benchmarkstudie, die De Standaard kon inkijken, rekent gedetailleerd voor hoeveel de NMBS aan efficiëntie kan winnen.

Cornu presenteerde twee weken geleden al de grote lijnen van die studie aan het grote publiek. De uitgebreidere studie, die voorgesteld werd aan de raad van bestuur, brengt helder in kaart hoe de NMBS efficiënter kan worden en meer inkomsten kan vergaren.

De NMBS telt vandaag ruim 3.000 voltijdse treinbestuurders en ruim 2.500 treinbegeleiders. Maar als de NMBS haar efficiëntie opkrikt, dan kan het met een pak minder. Uit de benchmarkstudie van McKinsey, waarvan de redactie nu ook een uitgebreidere versie kon inkijken, blijkt dat vergelijkbare Europese treinoperatoren dezelfde kilometers afleggen met 21 procent minder bestuurders en 24 procent minder begeleiders. Als de NMBS een gelijkaardige efficiëntie aan de dag zou leggen, zou ze evenveel treinen kunnen laten rijden met bijna 700 bestuurders en 600 begeleiders minder.

Snelheid verhogen

De NMBS is echter niet van plan om rijdend personeel af te danken. Integendeel, de NMBS werft op dit moment volop aan. Maar de efficiëntiewinst is dan ook niet eenvoudig te behalen. Treinen rijden in ons land trager dan in het buitenland. Daardoor legt het personeel minder kilometers af. De snelheid is mede door de vele werken aan het spoor moeilijk te verhogen. Als de NMBS zijn treinpersoneel even efficiënt zou inzetten als de Europese collega’s, kan 53 miljoen euro bespaard worden. 

Wachttijd

Het efficiënter inzetten van treinpersoneel is ook een optie. Doordat treinbestuurders vaak moeten wachten op hun volgende rit, zitten ze op een werkdag meer uren stil dan andere Europese collega's.

Uit de studie blijkt dat in de werkplaatsen en de administratieve diensten een nog grotere efficiëntiewinst te boeken is. De onderhoudskosten van de NMBS liggen 22 procent hoger dan gemiddeld, de overheadkosten 28 procent.

Meer inkomsten

Kleine winsten zijn te boeken door bijvoorbeeld minder biljetten aan het loket te verkopen. Daar is immers meer personeel voor nodig. Verder kunnen inkomsten opgekrikt worden door de prijs van abonnementen met 80 procent te verhogen en de rittenprijs te verdubbelen. Erg waarschijnlijk zijn deze prijsstijgingen niet, gezien de regering daar haar fiat voor moet geven.

Wist je dat je ook zonder abonnement elke maand 3 betalende  plus-artikels kunt lezen?

Meld je aan en lees gratis ›

Vul je e-mailadres en wachtwoord in