De gewezen baas van NMBS, Marc Descheemaecker, maakt zich niet al te veel zorgen over zijn getuigenis vandaag voor de Fyra-enquêtecommissie in Den Haag. ‘België is erin geslaagd om zonder één euro schade uit het dossier te stappen terwijl Nederland met de factuur blijft zitten’, zegt de ex-spoorbaas op Radio 1.

Al drie weken lang voert de enquêtecommissie in Nederland verhoren over het debacle met de Fyra. Waarom heeft de flitstrein van Amsterdam naar Brussel amper veertig dagen gereden? Welke rol hebben de verschillende partijen gespeeld in het verhaal? Na drie weken lijkt er voornamelijk kritiek te komen op de NS, de Nederlandse Spoorwegen. Maar ook de samenwerking met België kwam de afgelopen dagen vaak aan bod. Vrijdag getuigt ex-spoorbaas Marc Descheemaecker voor de parlementaire commissie. Wat zijn de verwachtingen?

‘Ik ben in Nederland al een keer voor de commissie verschenen in een gesloten zitting ter voorbereiding’, vertelt Marc Descheemaecker op Radio 1. ‘Ik heb er toen vier uur lang vragen beantwoord. De commissie is zeer goed voorbereid en kent het dossier goed. Maar in Nederland is dat dossier ook veel uitgebreider dan hier in België. Daar heeft men voor 7 miljard euro een hogesnelheidslijn aangelegd.’

‘Niet één euro schade’

Volgens Descheemaecker zit de commissie nog met heel veel technische aspecten waar nog onduidelijkheid over is. ‘Ik denk dat ik kan helpen om opheldering te brengen’, aldus Descheemaecker. ‘Een paar jaar geleden was ik altijd de slechterik in het Nederlandse parlement. Die kritiek is verstomd omdat België erin geslaagd is om zonder één euro schade uit het dossier te stappen. In Nederland zijn daarentegen honderden miljoenen euro’s verloren gegaan.’

Pijnpunten

Maar waar is het eigenlijk allemaal misgelopen? ‘In eerste instantie denk ik dat het een foute beslissing was van Nederland om die hogesnelheidslijn in concessie te brengen. Een spoorlijn is altijd een onderdeel van een volledig net. Als je dat begint te fragmenteren, vraag je om problemen. De Nederlandse staat heeft eigenlijk gewoon die spoorlijn neergelegd en ervoor betaald. Op een bepaald moment zat de NMBS met vier verschillende bedrijven van de NS-groep aan tafel. Als je tussen die bedrijven al problemen hebt, geraak je er nooit meer uit. Daarnaast heb ik nooit begrepen waarom er voor AnsaldoBreda werd gekozen, ook niet langs Belgische zijde.’

Toekomst NMBS

Over de toekomst van de NMBS is Descheemaecker positief. Al vindt hij de aanhoudende stakingen van de voorbije jaren bijzonder jammer. ‘Ik vind dat de vakbonden voor verandering zouden moeten gaan’, zegt de ex-spoorbaas op Radio 1. ‘Er is nu eindelijk een regering en een minister, Jacqueline Galant (MR), die wenst te veranderen. We hebben een historische mogelijkheid om die veranderingen nu ook bij de NMBS door te voeren. Ik hoop dat iedereen meegaat in die dynamiek.’