‘Wij willen de digitale markt niet verstoren maar versterken’
Foto: put

De VRT zet volop in op zijn digitaal platform en wil in de toekomst ook nauwer samenwerken met andere Vlaamse mediabedrijven. ‘Wij willen de digitale markt niet verstoren maar versterken’, zegt Luc Rademakers, algemeen directeur informatie bij VRT aan Knack.

De VRT moet online een sterk aanbod hebben. Elke Vlaming heeft immers recht op dezelfde service in nieuws en duiding, ook zij die geen televisie kijken of radio luisteren, stelt Rademakers in een interview dat morgen in Knack verschijnt.

Hij pleit voor meer samenwerking op Vlaams niveau om te vermijden dat inkomsten wegvloeien naar grote internationale spelers zoals Facebook en Youtube. ‘We zullen hoe langer hoe meer samenwerken met Vlaamse mediabedrijven’, zegt Rademakers. ‘Onze nieuwsvideo’s op de krantensites zijn alvast een goed voorbeeld van hoe we samen het Vlaamse digitale aanbod kunnen versterken.’

Rademakers kondigt ook de noodzaak van verdere efficiëntie bij de VRT aan. Zo werken Nieuws en Sport aan een grondige interne reorganisatie, waardoor de efficiëntie wordt vergroot, de output beter wordt gestroomlijnd over alle mediaplatformen en de impact digitaal wordt versterkt.