De NMBS heeft te hoge kosten en te lage inkomsten. Dat is de conclusie die NMBS-topman Jo Cornu uit een interne benchmark trekt, vernam De Standaard uit goede bron. Nog volgens bronnen dichtbij het dossier zouden twee mensen op verantwoordelijke posities bij Eurostation de laan zijn uitgestuurd.

Het spoor moet tegen 2019 663 miljoen euro besparen. Zowat de helft daarvan is voor rekening van de NMBS. Als het zover komt, moet de NMBS naar andere inkomsten om dat verlies te compenseren, zegt Cornu. Hij kijkt daarvoor naar hogere ticketprijzen en ziet zich daarin gesteund door een benchmark over de Belgische spoormaatschappij die vandaag bekendgemaakt wordt.

Wat blijkt? De NMBS heeft te weinig commerciële inkomsten. Concreet moet de NMBS het doen met 34 procent minder commerciële inkomsten (uit onder meer ticketverkoop) dan andere Europese spoormaatschappijen.

Treinkaartjes

Cornu ziet in het duurder maken van treinkaartjes een oplossing. De ticketinkomsten verhogen met 34 procent zouden volgens berekeningen 330 miljoen euro extra kunnen opleveren. Dat is een aardige duit voor de noodlijdende maatschappij.

Concreet zou dat kunnen door de tarieven te verhogen of te differentiëren naargelang het moment van of het boeken van de reis.

De NMBS stelt ook vast dat de kosten voor het reizigersvervoer ongeveer 9 procent hoger liggen bij de NMBS dan bij andere spoorwegmaatschappijen. Dat zadelt de NMBS met een meerkost van 110 miljoen euro op.

Om de kosten te drukken stelt Cornu voor om meer tickets te verkopen via automaten of het internet, en het aantal loketten af te bouwen. De onderhoudskosten moeten volgens Cornu omlaag, en er is ook ruimte om te automatiseren en te centraliseren.