Het is even opkijken bij de nieuwe campagne van de Amerikaanse ondergoedfabrikant Play Out. De modellen die hun onderbroeken showen, hebben hun borsten verloren in de strijd tegen borstkanker.

Play Out is een fabrikant van uniseks ondergoed. De fabrikant wil de perceptie rond mode en geslacht in vraag stellen en tegelijk de strijd tegen borstkanker onder de aandacht brengen. Het bedrijf vond drie vrouwen, die elk een dubbele mastectomie hebben moeten ondergaan, bereid om in ondergoed voor de lens te komen.

Abby Sugar, de eigenares van het kledingmerk, zegt aan de site Mashable dat de modellen goede vriendinnen van haar zijn. Het gaat om drie vrouwen die op vroege leeftijd met borstkanker te maken kregen en ervoor kozen hun borsten na de operaties niet te laten reconstrueren.

‘We willen hun foto’s, verhalen en ervaringen delen in de hoop dat andere borstkankerpatiënten, zeker ook binnen de holebigemeenschap, erin rolmodellen, steun en inspiratie zouden kunnen vinden.’

Dat een borstreconstructie na borstkanker niet vanzelfsprekend is, blijkt ook de getuigenis van Emily Jensen, een van de modellen uit de campagne. ‘Ik hou niet van het idee mijn lichaam te manipuleren via chirurgie door silicone onder de spieren aan te brengen’, schrijft ze op haar website. ‘Ook wil ik niet dat vet- of spierweefsel naar een ander deel van mijn lichaam verplaatst zou worden om een gevoelloze zweem van een borst te creëren.’ Dus besloot ze zonder borsten verder door het leven te gaan.