‘Campagne 2014 maakte de kiezer onzekerder’
Foto: © Geert De Rycke

De verkiezingscampagne van 2014 zorgde niet zozeer voor meer geïnformeerde kiezers, maar leidde net tot vagere standpunten, meer verwarring en meer onzekerheid. Tot dat besluit komen de politicologen achter het uitgebreide PartiRep-onderzoek.

De conclusie van de onderzoekers is opvallend: 'verkiezingscampagnes, zeker als ze gaan over meerdere verkiezingen en ze veel informatie bieden, hebben niet altijd positieve effecten op de kiezers'. Bij de verkiezingen van 25 mei 2014 - waarbij zowel regionaal, federaal als Europees gestemd werd - werden de kiezers soms onzekerder over hun eigen standpunten.

De onderzoekers besluiten dat uit de 2,7 miljoen deelnames aan de Stemtest 2014 in aanloop naar de verkiezingen. Naarmate de campagne liep, kozen de kiezers bij het beantwoorden van de 234 stellingen vaker voor de optie ‘geen mening’. 'De twijfel neemt dus toe naarmate kiezers meer informatie krijgen', aldus de politicologen van de VUB, KU Leuven, UA, ULB en UCL.

Het fenomeen deed zich vooral voor bij complexere, technische stellingen, of wanneer de publieke opinie of de politieke partijen meer verdeeld bleken in voor- en tegenstanders. Dat het bovendien om drie verkiezingen tegelijk ging - regionaal, federaal en Europees - zorgde nog voor extra informatie die de kiezer overspoelde.

Werd het standpunt van de kiezers niet gewoon genuanceerder? De onderzoekers denken van niet. Misschien bij de hoogst opgeleiden, maar voor de meerderheid speelde volgens hen toch eerder een negatief effect.

Hoogopgeleiden veranderden trouwens vaker van partij dan van standpunt, wanneer ze tijdens de campagne tot de vaststelling kwamen dat hun standpunten onvoldoende overeenkomen met hun partijvoorkeur. Bij laagopgeleiden was dat omgekeerd, besluiten de onderzoekers nog.