Nrc.next gaat nieuwe koers varen
Hoofdredacteur Peter Vandermeersch Foto: Wouter Van Vooren

De ochtendkrant van NRC Media zal binnenkort geen eigen redactie meer hebben. Er komt wel een opvolger, één grote NRC-redactie zal de ochtend- en avondkrant maken. Zo hoopt de redactie opnieuw de concurrentie aan te gaan met andere ochtendbladen en de oplagecijfers op te krikken.

Nrc.next, de ochtendkrant van NRC Media, houdt op te bestaan in zijn huidige vorm. Dat wil echter niet zeggen dat de ochtendkrant verdwijnt. 'We hebben inderdaad de ambitie om onze digitale activiteiten verder uit te bouwen én onze kranten te versterken', schrijft hoofdredacteur Peter Vandermeersch in zijn blog. Er wordt aan een nieuwe website gewerkt en het 'onderscheidende karakter' van de ochtendkrant wordt ook bewaard en versterkt, aldus de hoofdredacteur.

In welke vorm nrc.next zal verschijnen, wil Vandermeersch nog niet kwijt. Next zal worden 'gedragen door de pakweg 200 journalisten van NRC, van wie een aantal (zoals nu ook het geval is) specifiek aan next zullen verbonden zijn'.

'We willen onze lezers de hele dag door, op de momenten die zij kiezen en op de drager die zij kiezen de best mogelijke informatie met meerwaarde geven', schrijft Vandermeersch. 'Het is overigens een misverstand dat online activiteiten van next nu zouden "opgaan" in een centrale NRC-site. We hebben al vier jaar geleden besloten om één sterke site te hebben voor NRC. Die nieuwe site, waarop al onze journalistiek, in veel gevallen ‘digital first’  ter beschikking zal staan moet in het najaar operationeel zijn.'

In juni zal de redactieraad een advies over het beleid voorleggen aan de redactie, schrijft De Volkskrant. De nieuwe ochtendkrant moet zich ook richten op een bredere doelgroep, die nu te beperkt is. Op het hoogtepunt in 2011 had nrc.next een betaalde oplage van 75.000 stuks, vandaag zijn dat nog 36.000 papieren exemplaren en 12.000 verkochte digitale sinds 2012.

Nrc.next wilde, bij zijn lancering in 2006, vooral niet-krantenlezers aanspreken. Het doelpubliek werd omschreven als de ‘nieuwe generatie hoog opgeleide nieuwsconsumenten’, of nog: ‘de internetgeneratie’ - een publiek tot 40 jaar. 

Mediahuis

NRC Media kwam eind vorig jaar in handen van de Belgische groep Mediahuis, uitgever van onder meer De Standaard, Het Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en Het Belang van Limburg. Toen zei Gert Ysebaert, ceo van Mediahuis, aan deze krant over nrc.next: ‘Er zat wat lucht in de cijfers als gevolg van gratis proefabonnementen, en die heeft men er laten uitlopen, maar het is inderdaad zo dat de druk op nrc.next prioritaire aandacht zal krijgen.’ Ysebaert zei voor NRC vooral naar de evolutie van het aantal abonnementen te kijken. ‘En die cijfers dalen niet. We zien wel een verschuiving naar meer digitale abonnementen, deelabonnementen en andere varianten.’