Handelaars tevreden over Moederdagverkoop
Foto: goodluz - Fotolia

De verkoop van cadeautjes voor het feest van Moederdag is dit jaar goed meegevallen. 'Er zijn niet bepaald grote records gebroken, maar de kassa’s hebben toch voor een percentje meer gerinkeld dan vorig jaar', zegt Luc Ardies van Unizo. En ook Christine Mattheeuws van het Neutraal Syndicaat voor de Zelfstandigen (NSZ) stelt vast dat de Vlaming nog graag Moederdag viert.

‘De retail in het algemeen heeft een slechte maand maart achter de rug, in april ging het iets beter en mei start veelbelovend’, aldus Luc Ardies van Unizo. ‘Als we specifiek naar de geschenkensector voor Moederdag kijken (bloemen, mode en accessoires, zoals handtassen, en portemonnees...) dan mogen we het aflopende weekend als succesvol bestempelen’, meent Ardies.

De andere zelfstandigenorganisatie NSZ hield met het oog op Moederdag een bevraging van 452 diverse handelszaken. Daaruit bleek dat vooral gepersonaliseerde gadgets, zoals een zelf ontworpen hoes voor de smartphone of tablet, en horloges en juwelen het goed deden qua verkoop. Toch wil dat niet zeggen dat vaste waarden, zoals bloemen, kledij, een smartphone, parfum of chocolade en ander lekkers, daarom aan succes inboeten. Die klassiekers bleven het ook dit jaar goed doen.

Opmerkelijk nog: winkels die ook een webshop hebben, zagen die webwinkel de laatste week goed draaien. ‘Onlogisch is dat niet’, vindt Mattheeuws. ‘Voor mannen die tijdsefficiënt willen winkelen, is een webshop ideaal.’