De copiloot die in maart een vliegtuig van Germanwings liet neerstorten in de Alpen, zou zijn manoeuvre al geoefend hebben bij een eerdere vlucht. Dat zeggen onderzoekers van het Franse agentschap BEA.

Het Franse agentschap BEA dat de ramp onderzoekt heeft informatie die erop wijst dat Lubitz al ‘geoefend’ had om het toestel snel te laten dalen. Hij deed dat op de heenvlucht van Dusseldorf naar Barcelona, op 24 maart, dezelfde dag van de ramp. Vlucht 4U 9525 storrte neer in de Franse Alpen op de vlucht tussen Barcelona en Dusseldorf. Alles wijst erop dat copiloot Andreas Lubitz de deur van de cockpit op slot deed toen de piloot buiten was en nadien het vliegtuig liet neerstorten. De 150 inzittenden kwamen allemaal om.

'Ik kan niet zeggen wat er zich precies in zijn hoofd afspeelde'; aldus Remi Jouty van het BEA, 'maar hij heeft bij de eerdere vlucht de minimumhoogte op 100 voet ingesteld, meermaals zelfs.' Die wijzigingen in de instellingen vielen op het moment zelf niet op, omdat het vliegtuig op dat moment al aan het dalen was. 

Op de fatale vlucht speelde zich een gelijkaardig scenario af: de minimumhoogte werd op 100 voet ingesteld - laag genoeg om tegen de bergen te vliegen. Lubitz verhoogde bovendien tegelijk de snelheid van het toestel.

Vlieglicentie vermeldde medische voorgeschiedenis

In het tussenrapport van de Franse onderzoeksdienst staat dat de copiloot van het gecrashte toestel een vermelding had van medische onderzoeken op zijn vlieglicentie. De pilotenlicentie bevatte een zogenaamde SIC-certificaat ('Specific medical examinations'). Dat toont aan dat het medische probleem gekend was. 

Het aeromedisch centrum van Lufthansa, waarvan Germanwings een dochtermaatschappij is, had in 2009 het medisch attest van Andreas Lubitz door zijn medisch behandelde depressie tweemaal niet vernieuwd. In juli van hetzelfde jaar kreeg Lubitz dan toch een medisch attest gekoppeld aan de voorwaarde van regelmatig medisch onderzoek bij de keuringsarts. 'Dat toont aan dat de zaak van de man toen al aandachtiger werd gevolgd', zei BEA-directeur Rémi Jouty. 

Het eindrapport van het Franse agentschap, met mogelijk ook aanbevelingen in verband met cockpitdeuren en medische gegevens van piloten, wordt in de loop van volgend jaar verwacht.