Fietsenstalling op honderd meter lopen voor Gentenaars
Filip Watteeuw wil een fietsenstalling dicht bij huis. Foto: fvv

In dichtbevolkte wijken in Gent en deelgemeenten zullen inwoners op maximaal honderd meter van hun woning op een fietsenstalling kunnen rekenen. “Van Gent een fietsstad maken, betekent ook de accommodatie voorzien”, zegt de Gentse schepen van Mobiliteit en Openbare Werken Filip Watteeuw (Groen).

‘De ervaring leert dat fietsenstallingen die zich verder dan honderd meter bevinden, amper gebruikt worden’, zegt schepen Watteeuw. ‘Het belangrijkste is dat we vanaf nu systematisch te werk gaan en niet langer ad hoc.’

De dichtbevolkte wijk Brugse Poort is als eerste aan de beurt. Door de nieuwe aanpak verdubbelt het aantal fietsenstallingen quasi, er komt daar ruimte voor 233 extra fietsen. Daarvoor sneuvelen zeventien parkeerplaatsen, al worden de stallingen ook op andere plaatsen dan parkeervakken geïnstalleerd. In de Sparrestraat werd dinsdagochtend een eerste stalling volgens de nieuwe aanpak geplaatst, weliswaar met vertraging omdat een verkeerd geparkeerde wagen het parkeerverbod negeerde.

De volgende wijken die aangepakt worden zijn Rooigem-Malem, gevolgd door Gentbrugge/Ledeberg en de zuidelijke stationsomgeving. Speciale fietsenstallingsconsulenten zoeken naar locaties in zones waar de bevolkingsdichtheid tussen de 6.000 en 19.500 inwoners per vierkante kilometer bedraagt en de bebouwing hoofdzakelijk van het gesloten type is. Op termijn moet het hele Gentse grondgebied aangepakt worden.

De aanpak past in de bredere visie om van Gent een fietsstad te maken. Zo werd er al geïnvesteerd in nieuwe fietsstraten en fietssuggestiestroken en andere infrastructuur. ‘Van Gent een fietsstad maken, betekent ook de accommodatie voorzien’, zegt schepen Watteeuw daarover.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig