Cherain na vreemde ontknoping als winnaar aangeduid in Rally van Wallonië
Foto: JEFFREY GAENS

Cedric Cherain (Citroën DS3 R5) heeft zondag de Rally van Wallonië, de vierde BK-manche, gewonnen. Op sportief vlak werd Cherain geklopt door Freddy Loix (Skoda Fabia S2000), maar na afloop van de allerlaatste klassementsrit eindigde de rally in grote chaos. Na drieënhalf uur besliste de sportieve commissie dat Cherain de rally won. Voorlopig dan toch, want Loix tekent verzet aan.

Op sportief vlak was de rally van Wallonië één van de mooiste wedstrijden van de laatste jaren, al wees niets daarop na afloop van de eerste ronde van 5 ritten op zondagvoormiddag. Maar dan begon het te regenen. Eerst zachtjes, maar nadien gingen de hemelsluizen stevig open en smolt de voorsprong van leider Benoit Allart (Skoda Fabia WRC) als sneeuw voor de zon en kreeg ook eerste achtervolger Xavier Bouche (Ford Fiesta WRC) enkele tikken te incasseren. Loix en Cherain, die beide op regen hadden gehoopt, openden de aanval op de twee WRC wagens. Met nog één rit te gaan nam Cherain de leiding met 3.5 sec voorsprong op Loix. Allart en Bouche waren op dat moment al uitgeteld. In de allerlaatste klassementsrit, die van Bois-de-Villers over 9,29 kilometer viel de beslissing. Loix reed de snelste tijd, Cherain was 4.8 seconde trager. De Limburger won zo met 1.3 voorsprong op Cherain.

Maar dan gebeurde het onwaarschijnlijke. Freddy Loix en corijder Johan Gitsels volgden het roadbook minutieus, tot ze bij het inrijden van de verzamelplaats in Jambes, die toegang geeft tot de tijdcontrole, de toegang versperd zagen door een hindernis. Er stond geen steward van de organisatie en dus besloot Loix om achteruit te rijden en een andere, volgens het roadbook evenwel niet toegelaten weg te nemen om zo aan de tijdcontrole te raken. Loix kon niet meteen achteruit, omdat op dat moment Cherain hetzelfde probleem ondervond en op zijn beurt ook achteruit moest rijden om diezelfde, niet toegelaten weg, te gebruiken. Cherain bood zich volgens de mensen van de tijdregistratie op tijd aan, maar Loix zou twee minuten te laat geweest zij en kreeg 20 seconden straftijd, 10 seconden per minuut dat hij te laat was.

Nadien toonde de organisatie zich niet meteen daadkrachtig. Eerst werd Cherain officieus aangeduid als winnaar en mocht hij de champagne ontkurken, waarna een uur later Loix dan weer officieus werd aangeduid als winnaar. Ruim twee uur na de finish werden Loix en Cherain bij de sportieve commissie ontboden om hun verhaal te doen. Uiteindelijk werd Cherain als winnaar aangeduid en tuimelde Loix naar de vierde plaats, na Xavier Bouche en Benoit Allart.

Bij het Skoda team staken ze de koppen bij elkaar en niet veel later werd klacht ingediend tegen de beslissing van de sportieve commissie. Die commissie heeft nu 24 uur de tijd om ofwel het resultaat te bevestigen ofwel tot een andere resultaat te komen. Na die beslissing is er opnieuw beroep mogelijk.

'Het is natuurlijk erg jammer dat een wedstrijd zo moet eindigen, maar tijdcontroles vormen de essentie van de rallysport. Ik had me neergelegd bij een tweede plaats als het verdict anders was geweest', besluit Cédric Cherain. 'Ik zal vooral onthouden dat we een heel mooie strijd hebben geleverd en dat het razend spannend was. Deze eerste zege met een DS 3 R5 is hopelijk de eerste in een lange reeks!'