Adriaenssens: ‘Leerkrachten te weinig opgeleid om leerlingen met psychische problemen op te vangen’
Foto: Marc Herremans/corelio

‘Leerkrachten zijn momenteel te weinig opgeleid om jongeren met psychische problemen in te schakelen in het reguliere onderwijs’, zegt jeugdpsychiater Peter Adriaenssens tijdens een persontmoeting in Leuven. Jongeren met psychische problemen in een gewone klas zijn volgens Adriaenssens een aanwinst voor iedereen ‘mits een goede aanpak’.

‘Integratie in een klas met gewone leerlingen biedt de psychisch zieke jongere ontzettend veel kansen om dingen bij te leren die hij of zij elders niet krijgt’, zegt Peter Adriaenssens. ‘Mits een goede aanpak levert zijn aanwezigheid in een gewone klas winst op voor iedereen.’

‘Het probleem is dat leerkrachten hiertoe momenteel weinig opgeleid zijn. Ze moeten te allen tijde beroep kunnen doen op de expertise van de leerkrachten uit ziekenhuisscholen die de nodige ervaring hebben.’

M-decreet

De kinder- en jeugdpsychiater is er wel van overtuigd dat er slechts kleine aanpassingen zullen nodig zijn. Dat zei Adriaenssens tijdens een persontmoeting in Leuven. Hij probeerde de koudwatervrees weg te nemen voor het M-decreet dat vanaf volgend schooljaar in uitvoering gaat. Daardoor zullen leerkrachten meer en meer geconfronteerd worden met dergelijke leerlingen.

De aanwezigheid van de leerlingen biedt volgens Adriaenssens verschillende opportuniteiten. ‘Zowel de jongeren met psychische problemen als de andere jongeren doorgaan een leerproces dat hen als volwassene ten goede zal komen.’

Aanleiding voor de persontmoeting was een studiedag in Leuven van het Platform voor Onderwijs aan Zieke Leerlingen in Vlaanderen (POZILIV), die de hele sector van onderwijs aan zieke kinderen vertegenwoordigt. Woordvoerder Ludo Govaerts is voorstander om per provincie een aanspreekpunt op te richten waar leerkrachten, onderwijsdirecties, CLB’s en ouders terechtkunnen met vragen over deze problematiek.