De VRT-campagne ‘Iedereen tegen kanker’ heeft na bijna een maand ruim 2,335 miljoen euro opgeleverd. Dat is zondagavond bekendgemaakt tijdens een slotshow op Eén, die live uitgezonden werd vanuit de Zuiderkroon in Antwerpen.

‘Iedereen kegen kanker’ is een nieuw initiatief en de opvolger van de klassieke ‘Kom op tegen Kanker’-campagne van VRT, waarmee VRT en Kom op tegen Kanker heel Vlaanderen willen mobiliseren tegen kanker. De aan de campagne verbonden acties kunnen de komende maanden nog gewoon doorlopen, het gaat dus om een tussenstand en geen eindbedrag.

Jaarlijks krijgen in Vlaanderen 41.000 mensen de diagnose van kanker te horen. Aangezien niemand echt veilig is voor de ziekte, mikken de VRT en Kom op tegen Kanker met de nieuwe campagne op ‘iedereen’ om mee de strijd aan te binden: iedereen die dat wil kan eigen acties opzetten.

Er werd ook voor het eerst gewerkt met een campagnelied: een cover door 34 artiesten van Thé Lau’s ‘Iedereen is van de wereld’. Thé Lau, die zelf met terminale keelkanker leeft, zou het lied ook mee komen zingen zondag, maar bleek uiteindelijk te ziek.

De voorlopige campagneopbrengst werd zondag onder meer gespijsd door de Vlaamse regering, die 450.000 euro opzij zette voor wetenschappelijk onderzoek. Vlaams minister van Innovatie Philippe Muyters kwam daar nog eens een cheque van 500.000 euro bovenop doen.

Verder zijn er over heel Vlaanderen zowat 300 acties aan de gang of al afgerond, zoals de ‘Rospot’ waarbij iedereen ‘rosse’ centjes kan inzamelen en bij KBC inleveren. Tijdens de (voorlopige) slotshow kon de kijker ook nog geld storten via de website www.komop.be of via een telefooncentrale van 300 vrijwilligers - personeel van KBC en een vijftiental BV’s zoals Kobe Ilsen en Martine Tanghe.