Hoe geloofwaardig zijn besprekingen op horecawebsites?
Foto: photo news
Velen nemen tegenwoordig eerst een kijkje op websites met beoordelingen van hotels en restaurants vooraleer ze iets reserveren. De consument als recensent: het is booming business. Maar hoe eerlijk en onafhankelijk zijn de reviewsites?

Hoe kiest u een restaurant of een vakantieverblijf? Er is een grote kans dat u eerst een kijkje neemt op Resto.be, Tripadvsor of Yelp. Zogenaamde review-websites, waarop consumenten een beoordeling van hun ervaring achterlaten, zijn vandaag niet meer weg te denken.

Horeca-uitbaters zijn als de dood voor negatieve kritiek. Dat bleek deze week nog eens door een vermeende afpersingszaak in de bekende Brusselse visbar De Noordzee (DS 22 april).

Misbruik en fraude

Maar hoe betrouwbaar zijn horecawebsites? En is het dan zo gemakkelijk om ermee te frauderen? ‘Er zijn grosso modo twee types van websites’, zegt Wim Stuyck van The European Training House dat aan horeca-uitbaters opleidingen geeft over sociale media. ‘De betrouwbaarste zijn die waar de consument eerst boekt en daarna zijn oordeel velt, zoals Booking.com. Daar is er de zekerheid dat de recensent ook effectief in het hotel geweest is.’

‘Daarnaast zijn er de websites waarop iedereen kan schrijven wat hij wil, eventueel ook zonder de horecazaak bezocht te hebben. Tripadvisor en Resto.be zijn bekende voorbeelden.’

Most wanted

Volgens restaurantuitbaters die anoniem wensen te blijven, vraagt Resto.be 500 euro om een restaurant als Most wanted te registreren. ‘Het label wordt inderdaad door ons uitgereikt’, zegt Paul Slootmans. ‘Soms wordt ervoor betaald, maar dat is niet noodzakelijk het geval.’

Resto.be biedt zijn klanten, de restaurants dus, vier formules aan. In de duurdere formule mogen restaurants foto’s en hun menukaart publiceren en krijgen ze meer zichtbaarheid op de website. De eerste rangschikking die de bezoeker van Resto.be op de website ziet, wordt bepaald door hoeveel de restaurants betalen.

Lees meer over de manier waarop Booking.com, Tripadvisor en andere horecawebsites werken op in De Standaard.