Art Brussels schakelt vintage webshop Mr. Frisko in
Foto: rr

Op de 33ste editie van de kunstbeurs Art Brussels draait het vooral rond hedendaagse kunst, maar er is ook plaats voor vintage design. Het online platform Mr. Frisko mocht dit jaar de vipruimte onder handen nemen in samenwerking met het Nederlandse initiatief De Machinekamer.

Mr. Frisko is het zijproject van Vincent Verbist en Hanne Jacobs. Het koppel heeft een grote passie voor vintage meubels van de jaren vijftig en zeventig, maar toen hun verzamelwoede groter werd dan hun woonoppervlakte, besloten ze om hun vondsten te delen met anderen.

Hun online webshop maakt de volgende dagen ook een zijsprongetje offline, want Mr. Frisko mocht zijn stempel drukken op de vipruimte van Art Brussels, de hedendaagse kunstbeurs die de komende drie dagen plaatsvindt in Brussels Expo. Omdat ze zelf niet genoeg stoelen hadden om de ruimte te vullen, hebben ze voor de inrichting samengewerkt met het Amsterdamse platform De Machinekamer.

Hoe een kunstbeurs met internationale allures terechtkomt bij een kleine webshop met vintage design? Dat heeft alles te maken met de achtergrond van Vincent: ‘ik heb kunstgeschiedenis gestudeerd in Leuven en een van mijn toenmalige medestudenten werkt voor Art Brussels. Ook door mijn werk voor Vanhaerents Art Collection is het geen onbekende wereld. Zo hebben ze dan een paar weken geleden gevraagd of we het niet zagen zitten om de vipruimte in te richten met onze meubels.’

Het resultaat? ‘Geen bloemenmotieven of grootmoeders behang, we hebben vooral voortgebouwd op de cactussen die ook bij onze eigen foto’s opduiken. Daarvan hebben we er nog een heleboel bijgekocht. De ruimte moest vooral gezellig zijn. We hebben voor de aankleding ook veel persoonlijke spullen van bij ons thuis gebruikt. Hopelijk zien we die achteraf nog terug.’

Een opvallend element in de ruimte is de wand met houten latten die een stuk muur insluiten, een concept bedacht door interieurvormgeefster Hanne. Het geel trekt niet alleen de aandacht, maar is ook de perfecte achtergrond voor de campagnefoto van Art Brussels, het werk van Nick Hannes. Aan de andere kant werd dan weer gespeeld met de kleurrijke rekjes van Tomado.