JEP: ‘Nog geen klachten over reclame Nationale Loterij’
Foto: Photo News
De Jury voor Eerlijke Praktijken inzake reclame (JEP) heeft niet meteen problemen met de reclamecampagnes van de Nationale Loterij. De Kansspelcommissie en de SP.A sluiten zich wel aan bij de kritiek van de N-VA op de ‘agressieve’ reclame.

Peter Dedecker van N-VA had zich gisteren in een opiniestuk in De Standaard kritisch uitgelaten over slogans als 'Wordt schandalig rijk', waarmee de Nationale Loterij ‘agressieve’ reclame maakt voor haar producten. De N-VA vindt ook dat de Nationale Loterij haar boekje te buiten gaat met almaar meer gokformules.

De Jury voor Eerlijke Praktijken (JEP), die toezicht houdt op de reclame in ons land, zegt echter nog geen enkele klacht over de campagnes van de Nationale Loterij gekregen te hebben. De JEP wijst er wel op dat de Nationale Loterij een eigen 'zeer strenge code voor ethische en verantwoorde reclame' heeft, ‘die zij nauwgezet volgen’.

De Kansspelcommissie uitte wel al geregeld kritiek op de ‘felle’ reclamecampagnes van de Nationale Loterij. In de oppositie vindt Dedecker ook steun bij de SP.A. ‘Misschien moeten we eens grondig bekijken of de slinger niet is doorgeslagen’, zegt SP.A-parlementslid David Geerts. Die waarschuwt er wel voor om de rol van de Nationale Loterij niet te veel in te perken. ‘Veel buitenlandse gokwebsites moeten zich amper of niet aan regels houden’, zegt hij. ‘Het blijft daarom belangrijk dat de Nationale Loterij mensen die af en toe een gokje willen wagen, een goed en eerlijk alternatief aanbiedt.’

Bevoegd minister Hervé Jamar (MR) reageerde nog niet op de kritiek van coalitiepartner N-VA.

U wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld u aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig