'NSZ verkoopt dikke zever'
archiefbeeld Foto: reuters

Zeven procent van de restaurantreservaties wordt niet nageleefd. Dat meldt NSZ zondag op basis van een rondvraag bij een 600-tal restaurants. Ruim een kwart van de klanten die hun reservatie niet nakomen zou volgens de ondernemersorganisatie bovendien nalaten om te verwittigen. Dat het aantal niet nagekomen reservaties toeneemt, klopt volgens Horeca Vlaanderen echter niet.

Zeven op de tien restaurants krijgen zo’n vrijgekomen tafel volgens het NSZ doorgaans de middag of avond zelf niet meer ingevuld en lijden dus omzetverlies. ‘Daarom nemen steeds meer restaurants hun voorzorgen: één op de vijf stuurt op voorhand een herinnering, terwijl 3 procent nog een stapje verder gaat en een voorschot vraagt wanneer de klant reserveert’, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws.

‘Restaurants zijn die ‘no shows’ terecht meer dan beu en zulke maatregelen kunnen daarbij helpen, ook al is een ruime meerderheid niet van plan om in de toekomst zo’n voorschot te vragen’, aldus Mattheeuws.

Horeca Vlaanderen: 'Bewering NSZ klopt niet'

Ten opzichte van twee jaar geleden is het aantal klanten dat hun restaurantreservatie niet respecteert en dus in het geheel niet komt opdagen volgens het NSZ toegenomen. In 2013 ging het volgens de organisatie om 5 procent van de geboekte reservaties die uiteindelijk niet ingevuld werden, twee jaar later gaat het al om 7 procent.

'Klopt niet', stelt Danny Van Assche, afgevaardigd bestuurder van Horeca Vlaanderen. 'Het is inderdaad een fenomeen dat bestaat, maar het neemt niet toe of af. Wat het NSZ zegt, is dikke zever.'

'Het is natuurlijk niet nieuw dat er mensen zijn die niet komen opdagen”, geeft Van Assche toe. 'Sommige restaurants proberen daar iets aan te doen, door het nummer van de visakaart te vragen. Maar het is vooral een probleem voor de topklasserestaurants. Een restaurant op, bijvoorbeeld, de Zeedijk in Nieuwpoort zal relatief snel iemand vinden voor een gereserveerde tafel waarvoor iemand verstek had gegeven. Voor een sterrenrestaurant dat op een eerder afgelegen locatie ligt, is dat natuurlijk moeilijker. En als het om een grote tafel gaat, kan dat inderdaad een probleem zijn. Maar dat is het dus niet meer of minder dan vroeger.'