De drie havenarbeiders die zaterdag om het leven kwamen bij het overslagbedrijf Euroports in de Waaslandhaven in Beveren zijn overleden door het inademen van gassen. Dat heeft het parket van Oost-Vlaanderen bevestigd. Verder onderzoek moet nu aantonen om welke gassen het precies gaat.

Het gaat om het zwaarste ongeval in jaren in de Antwerpse haven. Het schip, de 200 meter lange, onder Hongkongvlag varende Saga Frontier van rederij Saga Carrier, lag sinds vrijdag afgemeerd op de Euroports Terminal – het vroegere Westerlund – om er cokes te lossen.

Het luik lag volledig open voor een inspectie van de lading, een volledig normale procedure, en om te zien hoe de lading gelijkmatig zou kunnen worden gelost. Het schip bracht cokes aan uit China en was dus wekenlang op zee geweest waardoor zich een dichte CO2-laag blijkt gevormd te hebben.

Uit de nog geringe gegevens blijkt dat het ruim reeds zo goed als leeg was gehaald met grijpers en alles werd klaargezet voor de ‘opkuis’: het manueel weggescheppen van de resterende kolen. Daartoe daalden de vorkliftchauffeur en de helper af via het mangat naast het luik. Toen ze niet opdoken in het ruim ging de foreman (teamleider) zelf kijken.

Toen ook hij niet opdook, ging op zijn beurt ook de dekman naar beneden. Hij zag de drie lichamen op elkaar liggen in de koker van het mangat, werd eveneens bevangen maar kon nog naar boven kruipen en alarm geven. Toen even later de noodddiensten ter plaatse kwamen daalden ze met zuurstofmaskers samen met de ceelbaas – de leider van de verschillende ploegen – af en vonden de slachtoffers.

De drie waren zeer ervaren dokwerkers uit de streek. Het gaat om de foreman, een vorkliftchauffeur en de helper. Merkwaardig genoeg kon volgens de eerste berichten de brandweer geen  giftige gassen meer vinden.

Op het ogenblik van de feiten was het zeer druk op de Euroports Terminal en werden er in korte tijd een zestal schepen behandeld. Volgens het eerste onderzoek gaat het in elk geval om een arbeidsongeval. Op dezelfde terminal deed zich op 16 maart 2012 een ander zwaar ongeval voor, gelukkig zonder doden of gewonden. Toen werd bij een volgens de Nautische Commissie fout laadmanoeuvre het Franse binnenschip Luxembourg middendoor gebroken.