Jay Z staat niet alleen
Bij de lancering van Tidal werd Jay-Z omringd door andere toppers uit de muziekwereld. Foto: blg, afp

Met de lancering van de streamingdienst Tidal begeeft Jay Z zich op een markt die volop in ontwikkeling is. Het rap-icoon zal het tegen een aantal min of meer gevestigde tegenstanders moeten opnemen. Een overzicht van het veld.

1. Tidal

Natuurlijk focust Jay Z liefst op Tidal zelf. Met een reeks medestanders als Kanye West, Daft Punk en Madonna heeft hij de muziekwereld zelf alvast aan zijn kant. Als nieuwkomer kan de dienst meteen 25 miljoen tracks aanbieden. De dienst kost 10 euro per maand. Audiofielen die een hogere geluidskwaliteit wensen tellen 19,9 euro neer. Voorlopig zijn er zo’n 30.000 abonnees.
http://tidal.com/us

2. Spotify

De meest bekende dienst is het Zweedse Spotify. Het is een van de oudste diensten, en dankt zijn populariteit aan het feit dat ook gratis streamen mogelijk is. 45 miljoen mensen beluisteren tussen de muziek door ook advertenties. Zowat 15 miljoen anderen betalen wel 9,99 euro per maand voor een ‘premium’ abonnement: geen reclame en een betere geluidskwaliteit. Muzikanten en platenfirma’s zijn wel koele minnaars van het bedrijf, dat voor zijn lage vergoedingen bekend staat. Jay Z heeft beloofd dat aan te pakken.
https://www.spotify.com/be-nl/

3. Deezer en Simfy

Deze twee kleinere spelers zijn van opzet gelijkaardig aan Spotify. Het zijn onafhankelijke bedrijven, die puur als streamingdienst begonnen zijn. Deezer geeft de gratis luisteraars een lagere geluidskwaliteit en reclame, in tegenstelling tot wie 9,99 euro betaalt. Simfy is bij ons niet beschikbaar, maar heeft in thuisland Duitsland wel een stevige positie.
• http://www.deezer.com/
• https://hello.simfy.de/

4. Google Play Muziek

Als dochter van Google heeft Play natuurlijk veel armslag. Maar ondanks een perfecte integratie met de Android-toestellen wil het momenteel niet echt vlotten voor de dienst. Ze onderscheidt zich dan ook weinig van de andere aanbieders: nagenoeg dezelfde catalogus, en ook een prijs van 9,99 euro. Een groot vraagteken is wat er hiermee gebeurt als de betaalversie van Youtube gelanceerd wordt. Als die twee geïntegreerd worden kan Play wel opeens een pak aantrekkelijker worden.
https://play.google.com/music/listen

5. Beats

Ook Apple heeft zijn eigen streamingdienst. In 2014 kocht het Beats, het bedrijf van Dr. Dre hiervoor op. Gezien de achterstand van Apple op deze markt, wordt verwacht dat de iPhone-producent zich hier mogelijk als prijsbreker zou positioneren. Er zijn geruchten over een prijs van 5 tot 8 euro per maand. In combinatie met de marktpositie van de Apple-toestellen zou het zo snel een stevig marktaandeel kunnen verwerven. En dan wordt het voor een andere nieuwkomer als Tidal wel erg moeilijk. In de VS is Beats momenteel beschikbaar aan 9,99 dollar per maand.
http://www.beatsmusic.com/