Cornu wil prijskaartje voor treinrit verhogen
Foto: BELGA

De NMBS zag ondanks een kleine operationele winst de schuldenberg verder aangroeien. Topman Jo Cornu pleit voor een verhoging van de ‘abnormaal lage tarieven’.

Dat blijkt uit een toelichting van de jaarcijfers van het bedrijf. ‘De NMBS moet naar een financieel evenwicht gaan, en dat is er vandaag nog niet’, concludeert CEO Cornu. Die oefening wordt moeilijk, want de dotaties zullen verder dalen. Daar moet dan ook iets tegenover staan, klinkt het. De topman klaagt enerzijds de infrastructuurvergoeding aan die de NMBS moet betalen aan infrastructuurbeheerder Infrabel. Met 7,9 euro per trein-kilometer is dat ‘de hoogste van West-Europa’. ’De berekeningsformule ervan moet veranderen, want de huidige formule ontmoedigt de trafiek.’

‘Abnormale tarieven’

Anderzijds kijkt de NMBS naar de tarieven, die volgens Cornu ‘abnormaal laag’ zijn. De gemiddelde inkomst per reiziger bedraagt bij de NMBS 6 cent per kilometer; in Nederland is dat 11 cent per kilometer, duidt hij. Bovendien steeg die gemiddelde inkomst de voorbije 10 jaar met amper 6 procent, tegenover een inflatie over die periode van bijna 21 procent. De Nederlandse Spoorwegen slaagden er wel in die inflatie te volgen, terwijl de globale tarieven bij bijvoorbeeld bpost zelfs met meer dan de helft stegen. Nog zo’n cijfer: elke dagelijkse reiziger kost NMBS en Infrabel ongeveer 6.900 euro per jaar, terwijl daar maar een inkomst tegenover staat van circa 3.000 euro voor de NMBS.

“Ik wil graag de vrijheid om een normaal tariefbeleid te kunnen voeren. Nu wordt dat volledig geblokkeerd door de beheersovereenkomst”, aldus Cornu. De NMBS-topman pleit al langer voor bijvoorbeeld verschillende ticketprijzen tijdens de spits en in de daluren.

Operationele winst

De brutowinst uit de dagelijks activiteiten bedroeg vorig jaar 5,7 miljoen euro. De dalende overheidsdotaties werden gecompenseerd door een stijging van het reizigersaantal en lagere personeelskosten. Het aantal voltijdse equivalenten daalde voor het eerst onder 20.000.

Die operationele resultaat verbeterde tegenover 2013, toen er, op vergelijkbare basis, een operationele winst was van 0,5 miljoen euro. De verbetering is vooral te danken aan een beheersing van de personeelskost, legt financieel directeur Michel Allé uit. Het aantal voltijdse equivalenten daalde met 700 eenheden tot 19.927. Die evolutie compenseerde de daling van de overheidsdotatie.

Meer reizigers

De NMBS trok daarnaast ook meer reizigers aan, al bleef de groei op het binnenlandse verkeer voor het derde jaar op rij beperkt: +0,8 procent tot 224,8 miljoen reizigers. De groei werd afgetopt door zes stakingsdagen. Het aantal internationale reizigers steeg met 7,5 procent tot 10,2 miljoen.

Nettoverlies

De NMBS boekte in 2014 een nettoverlies van 202,5 miljoen euro, maar dat geeft volgens financieel directeur Michel Allé geen getrouw beeld van het werkelijke verlies. De boekhoudregels verplichten de spoorwegmaatschappij om jaarlijks onder meer pensioenlasten en financiële derivaten te herwaarderen. Dat weegt sterk op het resultaat, maar is volgens hem enkel een verlies op papier. Het nettocashresultaat bedroeg vorig jaar immers wel 4,7 miljoen euro. Maar daardoor steeg de totale schuld met 71 miljoen euro tot bijna 3,2 miljard euro.