'Ik zou dit geen zelfmoord noemen'
Germanwings-topman Thomas Winkelmann (l) en Lufthansa-ceo Carsten Spohr. Foto: AFP
Op een persconferentie bevestigde Carsten Spohr, ceo van luchtvaartmaatschappij Lufthansa, dat de copiloot het vliegtuig van Germanwings moedwillig liet neerstorten. 'Dit slaat ons bedrijf met verstomming.'

De ceo van Lufthansa, de moedermaatschappij boven Germanwings, nam donderdagmiddag het woord in een persconferentie over de dodelijke crash van vlucht 4U 9525. 'In onze ergste nachtmerrie konden we dit niet denken.' Hij begon met het nieuws dat eerder op de dag bekend raakte, te bevestigen: de copiloot - zonder diens naam te willen noemen - liet het vliegtuig moedwillig tegen de bergen crashen.

'Wij leiden piloten zeer goed op, dat is erg belangrijk voor ons', klonk het. 'We laten ook veel ruimte om alle kandidaten psychologisch te checken.' Dat dit is kunnen gebeuren, slaat het bedrijf dan ook met verstomming. Want binnen het bedrijf bestaat ook een meldingsplicht wanneer een werknemer iets merkwaardigs opmerkt aan een collega. Dat gebeurde in dit geval niet.

Dat copiloot zes jaar geleden zijn pilotenopleiding gedurende elf maanden moest onderbreken, gebeurde omwille van medische redenen. Dat is volgens Sporh echter geen reden tot ongerustheid. 'Het komt geregeld voor en nadien volgt opnieuw een aantal screenings.' Volgens een reporter van Der Spiegel onderbrak Lubitz zijn pilotenopleiding in 2009 omdat hij kampte met een burnout.

149 mensen gedood

Volgens de ceo was de copiloot dus 100 procent vaardig om te vliegen. 'Niets wees erop dat dit zo kon gebeuren.' Hij kende het bedrijf goed en was ook nog steward geweest. Hij verkeerde ook in perfecte gezondheid. 'Over de motieven kunnen we alleen maar speculeren. Maar als een persoon 149 anderen meeneemt in de dood, zou ik over een ander woord dan 'zelfmoord' spreken.'

De ceo kon weinig duidelijkheid verschaffen op de vraag waarom de piloot niet meer terug in de cockpit geraakte. Maar het was de piloot wel degelijk toegestaan om zijn stoel te verlaten, vermits het toestel zich op dat moment op kruishoogte bevond. Een regel dat een ander bemanningslid aanwezig moet zijn als de piloot de cockpit verlaat, heeft het bedrijf niet. Evenmin is het mogelijk om een noodsignaal uit te sturen van ergens anders dan in de cockpit.

'Alle vertrouwen in opleiding en piloten'

Toen de ceo zijn medeleven met de families van de nabestaanden uitte, brak hij in tranen uit. 'We zullen zo professioneel mogelijk meewerken met de rest van het onderzoek.' Hij beloofde ook te onderzoeken wat nog beter kan verlopen tijdens de opleiding van toekomstige piloten, maar zei er tot nu ook al alle vertrouwen in te hebben. De ceo drukte ook zijn persoonlijk vertrouwen uit in de meer dan 10.000 piloten die momenteel voor zijn bedrijf rondvliegen.

Over aansprakelijkheid wou Spohr zich nog niet uitspreken. Hij beloofde de families van de slachtoffers conform de internationale afspraken zo goed mogelijk bij te staan, onder meer met een behoorlijke financiële bijdrage. 'Het was de zwartste dag in de zestigjarige geschiedenis van Lufthansa.'

U kunt de persconferentie hieronder herbekijken. (Opgelet: er is geen ondertiteling)