Piloten worden om de zes maanden medisch gescreend. ‘Een arts gaat na of ze fit to fly zijn’, zegt luchtvaartjournalist Luc De Wilde.

Sinds 9/11 is de procedure rond de cockpitingang verscherpt. Kan er dan sprake zijn van overbeveiliging? 'Dat is een evenwichtsoefening', vindt luchtvaartdeskundige Luk De Wilde. 'Piloten worden ook elke zes maanden heel intensief medisch gescreend, en los daarvan is er ook sociale controle van beide piloten onderling. Of deze controle voldoende is, zal misschien moeten blijken.'

‘Zo worden suikerziekte, het hart en de ogen getest. Maar eigenlijk rekent men toch vooral op de sociale controle van collega’s om uit te maken of iemand nog in staat is veilig te vliegen’, aldus De Wilde.

Voor zijn aanwerving wordt een piloot ook psychologisch en karakterieel getest ‘maar dat is vooral in functie van zijn bekwaamheid om een vliegtuig te besturen’, zegt Filip Van Rossem, voorzitter van de Belgian Cockpit Association.

Wie geneesmiddelen neemt tegen bijvoorbeeld depressiviteit mag in principe niet vliegen. ‘In oververmoeide toestand toch vliegen gebeurt niet zelden’, zegt Van Rossem. ‘Dit is overigens een veelgehoord discussiepunt. Maar als een piloot beslist om toch te vliegen, is dat zijn verantwoordelijkheid.’