'Bruikbare gegevens uit eerste zwarte doos gehaald'
De eerste zwarte doos werd in een verzegelde container naar Parijs gebracht. Foto: Reuters
Onderzoeksbureau BEA heeft met succes 'bruikbare gegevens' gerecupereerd uit zwarte doos van vlucht 4U 9525 van Germanwings. 'Maar het is nog niet mogelijk de oorzaak van de ramp te verklaren.' Ook het 'omhulsel' van de tweede zwarte doos is gevonden. Bij het vallen van de avond zijn bergingswerken aan de crashsite stopgezet. Vijf agenten blijven ter plaatse om de site tijdens de nacht te beveiligen.

'De oorzaken van de crash zijn nog onbekend, al lijkt het niet om een terroristische aanslag te gaan', zei Cazeneuve woensdagochtend. Het feit dat de brokstukken over een kleine oppervlakte zijn verspreid, toont aan dat het vliegtuig waarschijnlijk niet in de lucht is ontploft. 'Een terreurdaad is daardoor een weinig waarschijnlijk scenario.' Ook het Witte Huis zei al dat de crash niet door een terroristische daad lijkt te zijn veroorzaakt. 

Vanmorgen vroeg kon Lufthansa over de eventuele oorzaak van de crash geen nieuwe informatie geven. 'Het is wachten op het onderzoek door de experten', klonk het daar. Dinsdag zei moedermaatschappij Lufthansa, het moederbedrijf van Germanwings, dat de crash op dit moment beschouwd wordt als een ongeval. 'Elke andere theorie is speculatie', klonk het.

Zwarte doos

Over de zwarte doos van de neergestorte Airbus die dinsdag werd teruggevonden, zei Cazeneuve 's ochtends dat die 'beschadigd, maar bruikbaar' is. Het gaat het exemplaar dat de cockpitgesprekken registreert. Woensdagmiddag werden de eerste foto's vrijgegeven van de zwarte doos, toen die intussen bij het onderzoeksbureau BEA in Parijs was beland.

In de namiddag kwam het bericht dat het bureau erin geslaagd was om met succes 'bruikbare gegevens' te recupereren. De CVR registreert niet alleen de cockpitgesprekken, maar ook alle geluiden en aankondigingen die er te horen zijn en eventuele alarmgeluiden. Doorgedreven akoestisch onderzoek kan ook meer leren over bijvoorbeeld het werken van de motoren.

Heel wat hoop om duidelijkheid te scheppen over de oorzaak van de ramp, ligt dus bij deze opnames. Toch stelde BEA dat het nog niet mogelijk was 'de minste verklaring te geven over de oorzaak van de ramp'. Volgens het bureau 'deelden de piloten van het toestel een routinemelding mee'. BEA-topman Rémi Jouty bevestigde nog dat er geen explosie was aan boord van het toestel. 'Het vliegtuig heeft tot het einde gevlogen.'

Intussen zou volgens verschillende bronnen ook 'het omhulsel' van de tweede zwarte doos gevonden zijn. Daarop horen de vluchtgegevens (zoals temperatuur, snelheid, hoogte, red.) van het betreurde vliegtuig te staan. Die zou evenwel 'zwaar beschadigd' zijn, en de geheugenchip zou zijn losgekomen en verdwenen zijn.

Te voet

Zowat vijftig speciale hulpverleners zijn nog steeds te voet naar de ongeluksplek onderweg. Zij vertrokken dinsdagavond in Seyne-les-Alpes en hebben tijdens de nacht in de bergen gebivakkeerd. Andere leden van een bergingsteam van de politie met een helikopter op de plaats van de crash afgezet. Volgens onze journaliste ter plaatse kan dat enkel via een kabel gebeuren, wegens de ontoegankelijkheid van het gebied en de onmogelijkheid om er veilig te landen.

De berging zelf wordt een klus van lage adem. Het zou 'minstens een week' duren vooraleer het hele crashgebied, dat bijna vier hectare groot is, uitgekamd is. Het centrale operatiepunt in het moeilijk toegankelijke rampgebied is Seyne-les-Alpes. Vanuit de plaats met circa 1.200 inwoners zullen meer dan 300 politieagenten en 380 brandweermannen ingezet worden. 

Slachtoffers

Bij de crash lieten alle 150 inzittenden het leven: 144 passagiers en zes bemanningsleden. Over de identiteit van de inzittenden raken steeds meer details bekend. Volgens de Franse autoriteiten zijn ze afkomstig uit een vijftiental landen. Het merendeel van de slachtoffers heeft de Duitse (72) of de Spaanse (49) nationaliteit. Maar er is ook bevestiging van mensen uit Argentinië, Australië, België, Colombia, Denemarken, Groot-Brittannië, Israël, Japan, Marokko, Mexico en Nederland, zo zei minister van Buitenlandse Zaken Laurent Fabius tijdens een persconferentie. Even voordien zei premier Manuel Valls dat er ook een Amerikaans slachtoffer is.

'De lijst is nog niet definitief', aldus Fabius. Volgens Valls is het aan Lufthansa en de Duitse en Spaanse autoriteiten om het geheel van gegevens te bezorgen, en hij hoopt dat dit zo snel mogelijk gebeurt.

Germanwings en moederbedrijf Lufthansa namen al contact op met 123 families van slachtoffers en zoekt voor 27 personen naar de nabestaanden, met de hulp van het Duitse buitenlandministerie. De maatschappij legt twee vliegtuigen in om de nabestaanden ter plekke te krijgen. Om 14 uur zou men normaal gezien beginnen met het afnemen van DNA-materiaal, om de stoffelijke resten van de inzittenden te kunnen identificeren.