Alpro mag zich geen ‘variant’ op yoghurt meer noemen
Foto: Jimmy Kets

De sojaproducten van voedingsbedrijf Alpro zijn geen ‘variant op’ maar een ‘alternatief voor’ yoghurt en zuivel. Dat oordeelt het Brusselse hof van beroep. Alpro moet nu de teksten op de verpakkingen en de website in België aanpassen.

De Belgische Confederatie van de Zuivelindustrie (BCZ) was met een aantal van haar leden naar het hof van beroep gestapt omdat Alpro gebruik maakt van de term ‘yoghurt’ om haar plantaardige producten voor te stellen, stelt de BCZ maandag in een persbericht. ‘De consument heeft recht op correcte, niet misleidende informatie’, zegt Renaat Debergh, afgevaardigd bestuurder van de BCZ.

Alpro stelt dat ‘variatie op zuivel’ en ‘plantaardige variatie op yoghurt’ volgens het arrest niet mogen, maar heeft het hof geen probleem met de aanduidingen ‘plantaardig alternatief op zuivel’ en ‘plantaardig alternatief op yoghurt’. Alpro zal de communicatie op de website, in advertenties en op de verpakkingen aanpassen binnen de door het hof gestelde termijnen, ‘ten einde tegemoet te komen aan de bezorgdheden van het hof van beroep’. Het bedrijf voegt daar nog aan toe dat het zich ‘in de eerste plaats duidelijk wil onderscheiden van zuivel’.