Lerarenopleiding bereidt onvoldoende op praktijk voor
Foto: hh

De lerarenopleiding is goed, maar kan nooit volledig op de praktijk voorbereiden. Tot die conclusie komen de visitatiecommissies die de lerarenopleiding tegen het licht hebben gehouden.

Vier visitatiecommissies hielden de ­kwaliteit van de driejarige ­lerarenopleiding tot bachelor secundair onderwijs aan de hogescholen tegen het licht. Hun rapporten verschijnen vandaag.

Bijna alle hogescholen krijgen het eindoordeel voldoende of goed. Eén school, Artesis Plantijn, krijgt tijdelijk groen licht, omdat ze volop in een fusieoperatie zat.

‘De basiskwaliteit is goed,’ zegt ­Peter Op ‘t Eynde, ­voorzitter van een van de vier commissies. ‘En dit in weerwil van de alarmerende media­berichten over een dalend ­niveau. De docenten werken hard en zijn altijd aanspreekbaar, dat appreciëren de ondervraagde studenten. Ook de school­directies toonden zich tevreden over de kandidaten die ze binnenkrijgen.’

Toch kan het nog beter. De overgang naar de schoolpraktijk blijft een teer punt. 'Er zijn competenties zoals omgaan met ouders of leren werken in team, die je pas onder de knie krijgt als je in de praktijk staat. Dat lukt niet tijdens de stages omdat oudercontacten of klassenraden bijwonen in sommige scholen niet ­toegelaten wordt.’

De experten pleiten daarom voor meer inspanningen van de overheid en de lerarenopleidingen om de stagescholen voor meer samenwerking te overtuigen.