Vlaamse magazines blijven terrein verliezen
Foto: MH

De Vlaamse magazinemarkt blijft krimpen. De weekbladen verkochten vorig jaar 1,19 procent minder, zo blijkt uit cijfers van het Centrum voor Informatie over de Media (CIM). Joepie krijgt de zwaarste klappen. Het jongerenmagazine verloor meer dan 28,8 procent en zakt tot een oplage van 31.133 exemplaren.

Naast Joepie hebben ook Flair en Story een bijzonder moeilijk jaar achter de rug. Beide magazines moeten iets meer dan 18 procent prijsgeven en zakken tot oplages van respectievelijk 71.902 en 103.588 exemplaren. Humo blijft dalen (-13 procent) en haalt nog een oplage van 115.722 exemplaren. P-Magazine en Teve-Familie + Blik gaan achteruit met elk 11 procent tot 29.225 en 76.240 exemplaren. Ook Dag Allemaal verliest terrein (- 8 procent), maar blijft met 304.835 wel het grootste Vlaamse weekblad.

Opvallende stijger in het rijtje is Teve-Blad, dat er maar liefst bijna 25 procent bijkrijgt tot 163.980 exemplaren. Een stijging in oplage is er ook voor Tv Gids Primo, dat er met 6,7 procent op vooruitging tot 154.059 exemplaren. Geen enkel weekblad haalt voorlopig meer dan enkele honderden lezers met zijn digitale editie.

De markt van maandbladen daalde vorig jaar met 2,9 procent. Uitschieters waren Ché (-14 procent tot 14.359), Grande (-22,9 procent tot 5.438), Royals (-31 procent tot 11.252) en Psychologies Magazine (-12,9 procent tot 6.319). Noemenswaardige stijgingen waren er, uitgezonderd CFO Magazine (13,9 procent tot 2.188) en Marie-Claire Vlaams (6 procent tot 12.192), niet.

Bij de tweemaandelijkse magazines valt een positiever verhaal te noteren: de totale oplage steeg er met 1,21 procent naar 287.617 exemplaren. In Franstalig België vallen gelijkaardige trends te noteren. De weekbladen daalden er met 2,42 procent en de maandbladen met 4 procent.

Je wil onze betalende artikels lezen maar nog geen abonnement nemen? Meld je aan en proef gratis van  plus-artikels.

Lees gratis ›

Geen betaalgegevens nodig