Muyters: 'Discriminatie kan niet en moet sterk veroordeeld worden'
Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) Foto: belga
Vlaams minister van Werk Philippe Muyters (N-VA) wil overleg over discriminatie bij dienstenchequebedrijven. Uit onderzoek van het Minderhedenforum blijkt dat twee op de drie dienstenchequesbedrijven discrimineren op vraag van klanten.

Volgens minister Muyters is discriminatie een complexe zaak als het gaat over vaststellingen, bevoegdheidsverdelingen, enzomeer. Toch moet discriminatie sterk veroordeeld worden, zegt Muyters in een reactie aan onze krant, 'zowel langs de kant van de klant die een discriminerende vraag zou stellen, als van de kant van het bedrijf dat niet dezelfde kansen zou geven aan elke werknemer'.

Na de bekendmaking van het onderzoek van het Minderhedenforum, nam minister Muyters het initiatief om een aantal betrokken partijen aan tafel te brengen. Zowel het Minderhedenforum, als de private en publieke sectororganisaties voor de dienstenchequesbedrijven Federgon en VVSG, als federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V), worden voor overleg verwacht. 

De dienstencheques zijn pas tegen 1 april 2015 een exclusief Vlaamse bevoegdheid. Tegen dan wenst de minister van alle betrokkenen 'een engagement met acties om discriminatie uit te roeien'.

Vanuit de overheid zelf 'mysterie callings' organiseren overweegt Muyters niet. Volgens zijn kabinet is 'uitlokking is een juridisch instrument waar je als overheid heel omzichtig moet mee omspringen'. De minister vertrouwt echter op de sector zelf.

'We hebben in de uitzendsector goede ervaringen. Zij organiseren de callings zelf bij hun leden en koppelen er ook een eigen sanctiesysteem aan vast (intrekking, lidmaatschap, labelling, name and shame…). Dat leidt tot een gestage, maar zekere, verbetering. We moeten kijken of we niet een soortgelijke actie kunnen doortrekken', luidt het.

Twee op de drie poetsbedrijven discrimineren

Het Minderhedenforum benaderde anoniem 251 Vlaamse dienstenchequebedrijven met de vraag om een poetshulp, ‘een Vlaamse, géén allochtoon’, zo werd aan de telefoon gevraagd. Twee op de drie bedrijven gingen in op die vraag en zochten vervolgens een poetshulp ‘van hier’. Niet-discrimineren is nochtans een voorwaarde om als dienstenchequebedrijf een erkenning te krijgen.

Opmerkelijk: een groot aantal bedrijven die discrimineren, zijn overheidsbedrijven: poetsdiensten van lokale OCMW-besturen en van de Plaatselijke Werkgelegenheidsagentschappen.

‘Dat ook de overheid zich hier aan bezondigt, is verwerpelijk’, zegt Wouter Van Bellingen van het Minderhedenforum, die pleit voor strengere en ook anonieme inspecties. ‘We gaan deze sector toch niet subsidiëren om vervolgens te discrimineren?'

Het Minderhedenforum vraagt ook dat de overheid dienstenchequebedrijven een meldingsplicht oplegt wanneer klanten met een discriminerende vraag afkomen. ‘De overheid kan die gebruikers uitsluiten, hen boetes opleggen én het fiscaal voordeel terugeisen.’

De sector zelf beklemtoont dat er bij alle bedrijven herhaaldelijk op wordt gewezen dat discriminatie niet kan, luidt het bij Federgon.